Svindlande rymder

Den framgångsrika stridspiloten Tony gifter sig med Susan (dotter till den mäktige flygplanstillverkaren John Ridgefield) och blir, som Ridgefields chefstestpilot, engagerad i testerna av de första jetplanen och försöken att spränga ljudvallen.

Originaltitel The Sound Barrier
Alternativ titel Breaking Through the Sound Barrier, Breaking the Sound Barrier
Regissör David Lean
Manus Terence Rattigan
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Ralph Richardson, Ann Todd, Nigel Patrick, Jack Allen, Denholm Elliott, John Justin, Dinah Sheridan, Donald Harron, Vincent Holman, Ralph Michael, Douglas Muir, Leslie Philips, Anthony Snell, Joseph Tomelty, Robert Brooks Turner

precineadd
2012-07-25
stilig film. på många sätt föråldrad men märkligt nog fängslande ändå
goeran
2009-04-26
En sevärd film med verkligen fina flygbilder. Ralph Richardson är perfekt i rollen som den visionäre flygplanskonstruktören John Ridgefield; som är beredd att med alla till buds stående medel förverkliga sin dröm om att konstruera ett plan som kan passera ljudvallen. Nigel Patrick är bra i rollen som svärsonen och testflygaren Tony liksom John Justin som Tonys vän och kollega Philip. Ann Todd som Susan har fått en ganska hopplös roll att spela (där har manuset sina brister) men jag är inte alltför imponerad av hennes insats.