Swades

Mohan jobbar åt NASA. Hans föräldrar omkom i en olycka och han är uppväxt hos en barnflicka som blev som en mor för honom. Efter föräldrarnas begravning störtar Mohan sig i arbetet och hör inte av sig till Kaveriamma på länge. Han får dålig samvete och bestämmer sig för att åka till Indien och hämta henne. Där träffar han barndomskompisen Gita, som Kaveriamma bor hos, och blir kär.

Originaltitel Swades
Alternativ titel Our Country
Regissör Ashutosh Gowariker
Manus Ashutosh Gowariker
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Shahrukh Khan, Gayatri Joshi, Raja Awasthi, Kishori Balal

2017-03-14
Slutet kunde varit en halvtimme kortare, annars tycker jag längden ändå funkar rätt bra. Tycker det är en ganska fin och bra film om klasskillnader, könsroller och hur lätt det är att klaga på andra istället för att samarbeta. Stark tvåa.
ryderup
2014-11-23
Kladdig och sentimental med ett lager av amatörmässighet som möjligtvis hör till Bollywood-traditionen.Men, hade hur som väldigt tråkigt.
hestret
2014-11-22
Jag hade hoppats att denna, i all sin sötsliskighet, skulle väcka lite intressanta frågor. Men det händer aldrig. Det finns väldigt lite nyans eller komplexitet, utan allt bara puttrar på med vår figurativa och bokstavliga hjälte säkert i fören. Det är extremt tryggt och förutsägbart - till och med den otroligt slumpen med att Gita arbetar i JUST DEN byn är förutsägbart. Under den långa speltiden hinner vi stöta på massvis med utmaningar och patruller, men invaggas snabbt i att det egentligen inte är några problem alls, utan allt löses nästan omedelbart med vår superhjältes hjälp. Det förtar mycket av nerven från filmen när allt resolvas omedelbums. Lägg därtill att "läxorna" vi lär oss heller inte är så utmanande - dåligt med fattigdom och ett inflexibelt och diskriminerande kastsystem, liksom. Khans inre konflikt mellan modernitet och tradition är intressant, men finns egentligen inte på ett djupare plan. Estetiskt är den högst medelmåttig. Dock med vissa undantag när det kommer till musikalbitarna. Sekvensen där Gita erkänner sin kärlek bjuder på ett par riktigt fina bildrutor: Jag tänker särskilt på när hon danser bland massa färgglada saris/tygstycken. Låtarna i sig är godkända och jag tycker både den överdrivet bekymrade Khan och överdrivet tydliga Joshi är hyfsade i huvudrollerna. Men som brukligt i (de jag sett i alla fall) moderna Bollywoodfilmer så är bikaraktärerna tunna och enbart programmerade för comic relief. Men det är ändå skönt på något sätt att se 1) en icke-amerikansk film som är så oblygt patriotisk och att man 2) har ett NASA som med no questions asked låter en toppchef jobba på distans från Indiens landsbygd. 27/100
Jobis
2014-07-17
3,5 timme av en man som verkligen inte står ut med att någon annan än han själv får uppmärksamhet
ilBrutto
2014-03-12
Alltså den har sina poänger, men det är så sockrigt att man blir diabetiker...
stenemo
2011-12-03
seeeg! Varför är alla bollywoodfilmer så sega? Storyn är ok, men varför förstör regisören det med att dra ut på det och fokusera på fel saker? kunde blivit mycket bättre
tota
2011-07-05
ok film, störde mig på att sångscenerna var playback dock.
mazquara
2009-07-21
trevlig, men inget extraordinärt
alexis_flohr
2008-07-30
Vill se-listan pga: Indisk femma. Bara sett två indiska filmer (USA 872st) Dessutom: "charmig bollywood-rulle" enligt "Partybwal"
Kommie
2006-08-03