2.9

Sweet Movie

Filmen inleds med en Miss World-tävling. Den (o)lyckliga vinnaren Miss Kanada får äran att gifta sig med världens rikaste man; en amerikansk oljemogul, så rik att han låtit förädla sin penis med guld. Hon blir bortförd av en svart kroppsbyggare varpå hon träffar en mexikansk rockstjärna i Paris. Till sist hamnar hon i ett kollektiv med österrikiska sodomiter och självförnedrare. En vansinnig och absurdistisk satir om tabun och sexuell frigörelse.

Originaltitel Sweet Movie
Regissör Dusan Makavejev
Manus Dusan Makavejev
Genre 70-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Carole Laure, Pierre Clémenti, Anna Prucnal, Sami Frey, Jane Mallett, Roy Callender, John Vernon

Madman_86
2017-04-18
En av de märkligaste filmupplevelser jag varit med om, och jag är inte ovan vridna grejer. Ena stunden gick tankarna att det är ett mästerverk och regissören bör prisas som ett geni, till att ifrågsätta min egen mentala hälsa för att jag fortsätter att titta på vad det nu i hela helvetet är jag ser på. Sätter en trea tills vidare, men kommer behöva se den igen.
2014-01-24
Det finns mycket att säga om denna film, men det tänker jag låta bli. Det är aldrig försvarbart med explicit softcore-barnporr. (4/15)
Taliah
2014-01-06
Alltså nej, det är inte ok med barnporr eller att visa riktiga bilder på döda människor. Annars lite smårolig.
vicidoman
2013-02-05
Det blir en 2a för att den är sjuk på ett säreget vis.
Jonel
2012-10-16
Vidrig och värdelös.
Paddyeahh
2011-07-28
Alltså, jag var på Stilnoct när jag såg denna (varför tittar jag på film när jag ska sova, det slutar inte sällan såhär), det kändes som en vansinnig dröm.
Rosen88
2010-05-12
Lite ojämn, bitvis alldeles underbart men sen kändes det vissa gånger som surealism för sakens skull. Tycker dock ändå den håller högre klass än många av Bũnels filmer. En film att se med familjen!.... eller?
idd
2010-04-24
fantastisk surrealism med härligt hippie-befria-människan-genom-rebirthing-å-snusk-trams.. kiss å bajs å naket å störd dialog.. gillar du inte detta så gillar du inte surrealism..
Kriffot
2010-04-24
Inget att titta på om man inte är beredd på en hel del obehag och extremt jobbiga och sunkiga scener. Däremot är den fantastiskt knäpp och intensiv.
Joyfulsounds
2010-04-16