3.1

Swimming Pool

Psykologiskt drama om den brittiska deckarförfattarinnan Sarah Morton, som under ett besök hos sin förläggare erbjuds att åka på inspirationsresa till förläggarens villa i södra Frankrike. Strax efter att Sarah anlänt i Frankrike, dyker förläggarens dotter oväntat upp. Sarah vill dock ha lugn och ro, medan dottern är levnadsglad och vill umgås. Mötet dem emellan blir tärande och får oväntade konsekvenser.

Originaltitel Swimming Pool
Regissör François Ozon
Manus François Ozon, Emmanuèle Bernheim
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Charlotte Rampling, Ludivine Sagnier, Charles Dance, Maurice Chevit, Jean-Marie Lamour, Mireille Mossé, Marc Fayolle, Michel Fau, Jean-Claude Lecas

RustyFilm
2020-12-10
Är inte så förtjust i filmer med så här pass skumt och ovisst slut. Filmer med öppet slut finns det en hel del av, men man brukar oftast kunna hitta någon ledtråd så att man i sitt inre kan konstruera ett anständigt slut. Jag hittar ingen uppenbar ledtråd här. Den jag trots allt hittat ger en väldigt drastisk verkan (som inte avslöjas här). En annan fråga att lura på är om det är författaren Emmanuèle Bernheim eller filmmanusförfattaren François Ozon (eller båda) som jävlas med mig (jag tror på den senare). Bortsett från den ovan beskrivna förvirringen kring filmslutet är det en film med skön känsla och atmosfär där ute i solskenet på den franska landsbygden.
Albion
2014-09-08
Med Ozon vet man att man får något annat än en konventionell historia som sällan är tråkiga och så även denna gång. Krocken mellan generationerna är lite småkul ett tag i alla fall. Filmen når väl inga höjder precis men får godkänt. Betyget blir en 3;a
Dele
2014-04-21
Ganska ok. inte helt förutsägbar thriller som bjuder på viss tryckt stämning.
JimCarrey
2013-03-18
Riktigt riktigt mysig film med varm ozon-touch
Hypostas
2013-01-15
Scrite: så fort det är sex mellan ung kvinna och lite äldre man så anses filmen eller regissören enligt filmtipsetmobben vara "gubbsjuk", sedan spelar det ingen roll om hen är homosexuell eller om hen är en kvinna eller en man. Nåväl, det här var en mycket trivsam film, även om den inte på något sätt är något mästerverk. Typisk trea. Dottern var för övrigt mycket lik en flicka från Värmland som jag träffade i Brighton en gång, som också tyckte om att visa brösten i tid och otid.
sawa
2012-04-02
Ganska ointressant film om olikheter mellan strikt, medelålders kvinna och lös-släpptare, ung kvinna.
Scrite
2011-09-08
Gubbsjuk? Ni vet att väl att Ozon är homosexuell?
Canne
2010-08-06
Gubbsjuk regissör.
Levitt
2010-07-28
En atmosfärisk film med en mycket charmig tvist. Filmen faller lite på att Charlotte Rampling är en ganska identitetslös skådespelerska och att Ludivine Sagnier, som i alla sina filmer, enbart är där för att visa (mycket) hud. Men Francois Ozon lyckas ändå leverera.
Patronus
2010-02-01
En svårtolkad film, men... Ganska underhållande och välgjord.