2.9

Swing it, Magistern!

Farskarusell om hur sångundervisningen reformeras i en skola.

Originaltitel Swing it, Magistern!
Regissör Schamyl Bauman
Manus Schamyl Bauman, Hasse Ekman
Genre Komedi, 40-tal
Skådespelare Adolf Jahr, Alice Babs, Solveig Hedengran, Carl Hagman, Viran Rydkvist, Thor Modéen, John Botvid, Georg Funkquist, Linnéa Hillberg, Julia Cæsar, Åke Johansson, Nils Hallberg

2020-11-12
Jösses, denna film är uttjatad sen den hade premiär!!!
Ful_fisk
2019-10-22
Svenska filmklassiker från den här tiden brukar generellt sett vara lättviktiga bagateller så jag hade inte direkt skruvat upp förväntningarna på toppnivå, men så fort den började blev jag fan rätt hooked! Väldigt fyndigt och roligt skriven rakt igenom med suverän dialog (Hasse Ekmans förtjänst, va?) och en aldrig sinande ström av underbara bikaraktärer! Blekast är egentligen magistern själv, medan Alice Babs glänser i sina sångnummer, Thor Modéen underhåller och trollar, och Babs brorsa är helt gudomligt lillgammal! Kungligast av alla är ändå den eviga Julia Caesar, som gärna hade fått fler scener. Väldigt lättsam film, men genuint rolig och feel good, med bra sångnummer och lyckad humor. Simpel story, visserligen, men vad gör väl det? Swing it magistern var en positiv överraskning och en ovanligt vital och välgjord svensk film från denna annars så platta epok. Kudos till er, Bauman och Ekman!

2017-06-20
Beste svenske feelgoodfilm noensinne. Musikken og skuespillerne er fantastisk. Nest beste svenske film noensinne. Beste er selvsagt Jâgarna.
C12
2017-06-08
En av sveriges mest sedda och kända filmer. Bärs upp, med bravur, av en blott sextonårig Alice Babs.
RustyFilm
2016-12-06
Alice ”Babs” Nilson spelar här skolflickan Inga Danell med artistnamnet Linda Loy, FANTASTISKT. Alice är 16 år vid inspelning. Filmen blir en viktig del i hennes genombrott som artist under 40-talet. Det kanske inte är den ”tyngsta” svenska filmen med troligen en av de folkkäraste. Filmen har visats ett 10-tal gånger i svensk TV, bara det är väl bevis på folklighet. Mycket nöje att se denna gamla svart/vita film detta trots den usla tekniska kvalitén (gäller både bild och ljud). Tycker att en sån här pärla borde få en digital renovering
2016-09-25
Klassiker! Klockren humor, skön story, bra skådespelare och förstklassig musik!
Asmorod
2015-02-27
Bedrövligt cool!
idd
2014-02-13
gullig svensk moralkake-buskis! babsans små försök till "dans" är nog det stelaste jag nånsin sett på film..

2012-10-21
Stort plus för trollkarlen som hänför oss alla. Förmodligen trickfilmat. Men vad gör det?
Astrojacob
2012-03-30
Så oerhört gullig o banal... Alice Babs med tårarna rullande sjunger "Regntunga skyar" :( Ljuvlig fars med Botvid, Modeen och Elof Ahrle där man mest sitter o småmyser hela tiden. Skön klart godkänd Trea.