2.6

Eld och lågor

Året är 1940 och på var sin sida om Allmänna gränd på Djurgården ligger två konkurrerande nöjesparker, det tjusiga Gröna Lund med karuseller för barnfamiljerna och det simpla Nöjesfältet med billig öl, levande musik och lättklädda damer. De två ägarfamiljerna har legat i öppen strid med varandra i decennier, men allt förändras natten då de unga arvtagarna, John och Ninni, inleder en förbjuden kärlekshistoria.

Originaltitel Eld & lågor
Alternativ titel Swoon
Regissör Måns Mårlind, Björn Stein
Manus Måns Mårlind
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Frida Gustavsson, Albin Grenholm, Robert Gustafsson, Helena Af Sandeberg, Pernilla August, Lennart Jähkel, Fredrik Hiller, Edvin Endre, Inga Avemo Hådell, Sissela Kyle, Eddie Sandblom, Mira Nád, Jacob Ericksson, Magnus Widell, Nóra Trokán, Sergej Onopko, Jack Mårlind, Balázs Megyeri

debe
2020-10-18
Lyckades se hela filmen och då brukar jag sätta en tvåa. Men de sista minuterna var så dåliga så det gick inte.
ayudame
2020-08-20
Kul med en svensk film som går all in på det visuella :)
Christofer
2020-08-20
2020-07-07: Hyfsat första halvan men sen tappade det all rimlighet, vett och sans tyvärr. Man kan ju inte komma undan med vilket trams som helst i ett manus bara för att det ligger kärlek i luften liksom.
tystponce
2020-07-06
Vilken jävla skitfilm. Inte ens de snygga bilderna räddar den.
RustyFilm
2020-04-19
Miljön ska vara Djurgården i Stockholm tidigt 40-tal och det sägs vara en sann historia men när den berättas på Mårlind-Stein sätt blir upplevelsen mer som en mycket tillgjord och konstlad saga. Musik och tal låter inte alltid 40-tal. Ibland kan det över huvud taget vara svårt att höra vad som sägs på grund av bakgrundsljud. Men visst det är storslaget och med en hel del snygga scener och dataanimeringar. Tyvärr når inte historien man försöker berätta igenom all utsmyckning.
StureStenhög
2020-04-09
En sann historia som gjord för att bli film, men jag kan inte påstå att de tar tillvara på den, det mesta blir istället ganska fånigt. Magisk realism är väl inte riktigt min grej från första början, men det är ändå inte det som jag har mest problem med. Det är snarare de trubbigt skrivna karaktärerna och den halvtaskiga dialogen som drar ner det här. Kärleksparet är verkligen bra träigt, och skådespeleriet är inte alls bra. Spretigt är det också, och de flesta delhistorierna verkar man inte vara så intresserad av att göra något med
HerrNenne
2020-02-08
Mycket bra och spännande idéer men med ett enbart sporadiskt bra genomförande. Dippar tyvärr för ofta över i löjligt där idéerna inte håller och magin inte funkar. Historian är för osympatisk för att slätas över av lite kärlek och magi också.
callusis
2020-01-19
Snyggt men taffligt skådespeleri.
Loomis
2019-06-30
Visuell fullpott. Kärleksstoryn fångar tyvärr aldrig mitt intresse.
hellostellan
2019-03-12
Riktigt bra film. Visuellt tilltalande, hyfsat bra manus.