3.6

Sword Of The Stranger

Under Senkoku tiden räddar den herrelösa samurajen Nanashi (namnlös) en ung pojke Kotarou och hans hund Tobimaru vid ett öde tempel. Kotarou har ingen familj, är förföljd av en organisation från Kina och anlitar Nanashi som sin livvakt. En av männen som är efter Kotarou är en som kallar sig Rarou, en väldigt skicklig krigare med blont hår och blåa ögon. Han följer order från Byakuran och är medlem av den kinesiska organisationen. Men till skillnad från dom andra från organisationen står han inte under någon kejsare, och vill bara slåss mot värdiga motståndare.

Originaltitel Sutorenjia: Mukô hadan
Alternativ titel Stranger -Mukou Hadan-
Regissör Masahiro Andô
Manus Fumihiko Takayama
Genre Action, Anime, Animerad, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Akio Ôtsuka (röst), Kôichi Yamadera (röst), Naoto Takenaka (röst), Yûki Chinen (röst), Tomoya Nagase (röst)

Portugallien
2016-04-11
LauenKauen
2015-07-08
Fruktansvärt snyggt animerat där inte ens smådetaljer uteblir. Fightingscenerna är också otroligt välgjorda, underhållande och intensiva. Det hela förhöjs av väldigt vacker musik. Den har ett lite halvtråkigt mittenstråk och storyn är, som påpekats, inte alltför originell. Pendlar mellan svag 4a och stark 3a, och det lutar över åt 4an för det intensiva slutet.
Kubrick
2015-01-08
Ointressant story, endimensionella karaktärer. Väldigt snygg, och bra stridsscener, speciellt mot slutet.
Rehn108
2014-08-03
Filmen är tyvärr lika intressant och oförutsägbar som en ohyvlad planka. Det jag tänkte skulle hända hände, och det som hände utöver detta var inget att höja på ögonbrynen åt. Bra musik, men jag tyckte inte att det var extraordinärt snyggt på något sätt.
Punkliv
2014-07-28
Gick att se.
iBoy
2014-03-06
Satikens vad snyggt! Karaktärerna känns dock inte tillräckligt intressanta för att räcka hela filmen. Och så kanske det var för att jag var trött, men upplevde historien som aningen rörig, och efter ett tag slutade jag bry mig om vem som slogs med vem, eller varför... Men härligt välkoreograferat, och bra (om än malplacerad) musik!
MaxMackan
2014-02-01
Det är så snyggt och välgjort att jag har svårt att sätta lägre än en fyra. Samtidigt ska man komma ihåg att det nästan inte finns något originellt med handlingen...
TheJorre
2013-03-28
Bra grejer
sille
2013-03-07
Grym film! Stilen är ganska egen och känns minimalistiskt. Storyn är helt okej, inget magnifikt men räcker gott och väll. Det jag gillar mest är att det känns som man hittat den perfekta balansen mellan realism och "arcade". 10 elit samurajer mot 100 "vanliga" soldater är lite overkligt men det känns aldrig som det spårar ur. Det finns en tendens bland animerade samuraj serier/filmer att gå lite långt, men man går aldrig över gränsen. Stark 4a!
ShenLong
2013-01-19