Swordfish

Den karismatiske och farlige Gabriel Shear är en före detta agent som vill finansiera sin egen bisarra patriotism genom att planera den ultimata kuppen. Han planerar att tömma ett bankkonto hos myndigheterna där miljarder illegala dollar ligger och väntar, ett konto med kodnamnet Swordfish. Den ende som har en möjlighet att hjälpa Gabriel är Stanley Jobson, en av världens två bästa hackers. Numera lever han utblottad i en husvagn, förbjuden att använda en dator sedan han hackat sig in och förstört FBIs kontroversiella övervakningsoperationer i cyberspace. Stanley lever bara för sin lilla dotter, men henne förlorade han vid skilsmässan.

Originaltitel Swordfish
Regissör Dominic Sena
Manus Skip Woods
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2000-tal
Skådespelare John Travolta, Halle Berry, Hugh Jackman, Don Cheadle, Sam Shepard, Vinnie Jones, Drea de Matteo, Rudolf Martin, Zach Grenier, Camryn Grimes, Angelo Pagan, Chic Daniel, Kirk B R Woller, Carmen Argenziano, Tim DeKay, Laura Lane, Timothy Omundson

Skapad 2019-11-01 av billybob
Swordfish är spännande, har ett högt tempo och innehåller grymma actionscener. Det handlar om Gabriel Shear (John Travolta). Han är en riktigt patriot ut i fingerspetsarna. Tillsammans med Ginge...   Läs mer »

Dele
2020-08-24
Ännu en film med män som begår brott som ska vara cool. Och Halle Berry går runt som lättklädd fotomodell. Nej tack.
picklessmulan
2017-08-03
Över förväntan. Finurligt manus och bra skådespel
micha
2016-12-18
En etta för hantverket i actionsekvenserna
2015-09-08
Ingen gillar dumunderhållning mer än jag, men problemet här är att den inte nöjer sig med att vara dumunderhållning, den vill vara så mycket som den helt enkelt inte klarar av. Den vill vara smart, men blir snarare skitnödig, och den vill vara cool, men blir snarare raka motsatsen. Dialogen är dessutom direkt dålig överlag, och skådespelarna är heller inte speciellt lyckade, tjejen som spelar Jackmans dotter är ofantligt usel även med barnskådis-mått mätt. Det finns dock vissa intressanta aspekter i slutet som det kanske hade gått att göra någonting av, men vid det laget var racet redan förlorat
2014-11-04
Jag gillade både filmen och skådisarna Travolta, Jackman och Berry. Scenen som inviger filmen är en av de fräckaste som någonsin gjorts. Filmens slut är handlingsmässigt faktiskt väldigt bra.
GrandMaster_E
2014-07-26
Fungerande underhållning för stunden. Antingen är man Travolta-fan eller så är man det inte. Här höjer han nästan ensam upp filmen.
Murvel48
2012-01-29
Inte alls pjåkig. Högt tempo och lagom kort. Jag var aldrig i närheten av snabbspelningsknappen.
MERisen
2012-01-29
Precis så dålig som man vill ha den. Du ser den inte för att bära med dig nånting efteråt.
Planekonomi
2012-01-28
Ja vad säger man? Halle Barry naken hade inte gett filmen högre betyg. och då gör hon ju flera försök att exponera sig maximalt.
Bankoofer
2011-12-31
Filmtipset sätter en trea... varför då?