Sydstataren

Den fattiga familjen Tucker har länge försörjt sig som bomullsplockare på ett stort plantage i Texas. Det är låga löner men det är samtidigt en stadig inkomst som de kan överleva på. En dag bestämmer sig familjefadern Sam för att överge plantagejobbet och istället odla sin egen mark. Det är ett beslut som ger familjen självständighet, men också ökade risker.

Originaltitel The Southerner
Regissör Jean Renoir
Manus Nunnally Johnson, William Faulkner, Hugo Butler, Jean Renoir
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Zachary Scott, Betty Field, Beulah Bondi, J Carrol Naish, Percy Kilbride, Charles Kemper, Blanche Yurka, Norman Lloyd, Jay Gilpin, Jean Vanderwilt, Estelle Taylor, Paul Harvey, Noreen Nash, Jack Norworth, Paul E Burns, Nestor Paiva

JohnTron
2019-09-20
Även jag blev lite besviken på den här, jag som annars gillar Renoirs filmer. Den vågar liksom inte ge sig in i problematiken utan allt mynnar ut i en lättvariant av Vredens druvor - vilken jag för övrigt tycker är Fords bästa film.
origC-J
2018-12-31
En besvikelse. Renoir kan ju mycket bättre än det här. För tillrättalagt, förutsägbart och amerikanskt. Står sig minst sagt slätt mot väldigt likartade "Vredens druvor".
KyLLo
2018-09-17
En utmärkt film om fattigdom, familjeliv och att leva i ett med naturen. Balanserad. Det är ingen sockersöt historia, men jag tycker heller inte att den är sentimental och överdrivet smärtsam. Charmig utan att vara bortskojad. Även om man inte är någon naturmänniska själv, kan man väl relatera till människans ursprung eller intressera sig för det.
Albion
2018-08-29
Tja, egentligen är det väl inget fel på det här hantverket men det blir aldrig särskilt medryckande. Det är tillrättalagt, bekymren och de förväntade vändningarna kommer som ett brev på posten. Betyget stannar på en stark 2;a, dvs 2+
mammene
2018-08-23
Amerikansk landsbygd, med slit och släp och elände, och kärlek. Det är kul med de här äldre filmerna, trots svårigheter så är de oftast väldigt klämkäcka och det brukar ordna upp sig på något vis.
Lillaprinsen
2015-02-14
Renoirs första film som både är amerikansk till miljö, tema, mentalitet och på alla andra sätt. Hantverket eller skådespeleriet är inte heller särskilt bra. Men visst finns det något sorts släktskap med Toni.
goeran
2013-11-02
Jean Renoirs The Southerner från 1945 brukar omtalas som hans bästa film från tiden i USA och efter att nu ha sett denna lilla pärla kan jag bara instämma. Det är en välgjord dramatisk historia med många goda skådespelarinsatser (de som kritiserar Beulah Bondis överspel missar nog att hennes uppgift är att stå för det komiska inslaget i filmen).
Tabu
2013-07-05
Min Renoir favorit... Om man ska förhålla sig kritiskt kan man påpeka att den är lite väl dramatiserad för handlingens skull... Och den närmast romantiserar kring villkorslöst självförsörjande som om det vore ett slags "idealtillstånd"... Underförstått: bara man inte mister modet och arbetar konstant så löser sig nog allt tillsist... Men jag håller alltid på de mindre bemedlade som har oddsen emot sig så fyran är ohotad...
LouReed
2007-07-23
Inte för lång och utjatad, som lätt såna här filmer kan bli,man rycks med i storyn på ett undermedvetet och skönt sätt,snyggt svartvitt foto och farmorn är grinig och rolig. Stabil film,får en fyra.
Kubrick
2005-08-08
Lite för kort, farmor är jobbig och dålig skådis, annars bra och spännande och lite rolig.