Sylvia

En film om kärlek, passion och förtvivlan mellan två av 1900-talets största begåvningar, den amerikanska poeten Sylvia Plath och den brittiske poeten Ted Hughes.

Originaltitel Sylvia
Regissör Christine Jeffs
Manus John Brownlow
Genre Biografi, Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Gwyneth Paltrow, Daniel Craig, Jared Harris, Blythe Danner, Michael Gambon, Andrew Havill, Amira Casar
Filmnummer 19222

2017-10-28
Salvation_Mind
2014-05-19
Oengagerad, tråkigt och allmänt plath porträtt. Närgånget utan djup eller insikt.
Taandborste
2013-01-18
Jag gillar inte riktigt Daniel Craig här... han passar liksom inte in. Men mitt hjärta slår dubbla slag över hur fint fotot är. Sen så tycker jag mycket om Sylvia Plath. Svag 4:a.
Gigi1943
2012-04-29
Visst blir man berörd, speciellt som historien är sann, den steg i betyg mer och mer och hamnar på - visserligen en svag, men ändå - en fyra! Man blir gripen och jag gillar att de gjorde henne ful (för dåtidens mode och frisyrer var ingen höjdare) men varför skulle Craig vara så sluskigt snygg (som skådis är han dock lite träig).
emilstjernholm
2010-12-31
Paltrow är bra, men Daniel Craig fungerar inte alls i rollen som Ted Hughes. Dessutom är berättarstilen lite för rapp för min smak (ungefär som med alla biopics).
LuxLisbon2
2010-11-04
Realistisk och deppig om hur en kärlekshistoria börjar och tar slut, precis som ungdomens lycka och drömmar. Livet är inte alltid en dans på rosor. Fascinerande om Sylvia Plath.
mylar
2010-07-28
Jag är svag för biografier, men den här fyran blir också svag. Det är en gripande och välproducerad film, men den känns lite enkelspårig och stenansiktet Craig fungerar inte bra som poet. Det som fungerar bra är skildrandet av Plaths hjärnspöken och trovärdigheten. Filmen känns äkta.
JaxJulle
2010-01-24
Ted Hughes, vilket as! Bra film.
kajsaramberg
2009-10-17
den enda film där jag inte spytt på gwyneth paltrow. kanske för att hon för en gångs skull inte går runt med sitt fakade leende. befriande att se henne deprimerad. egentligen var filmen seg, men jag fastnade liksom. kunde inte ta mig därifrån så filmen måste ju haft något.
PhoenixRising
2009-10-11
Paltrow gör en bra rolltolkning, men filmen är så stentrist och oengagerande att Sylvia Plaths mentala utförsbacke mest tråkar ut en.