2.5

Synnöve Solbakken

Bygdedrama efter Björnstjerne Björnssons roman. Thorbjörn Granliden uppfostras strängt av sina föräldrar som märker att han dras till den ondskefulle drängen Aslak. Efter ett uppträde med fadern ger sig Aslak iväg från gården. Thorbjörn växer upp och förälskar sig i den vackra Synnöve.

Originaltitel Synnöve Solbakken
Regissör Gunnar Hellström
Manus Gunnar Hellström, Bjørnstjerne Bjørnson
Genre 50-tal, Romantik, Drama
Skådespelare Synnøve Strigen, Harriet Andersson, Edvin Adolphson, Gunnar Hellström, Bengt Brunskog, Ove Tjernberg, Olga Appellöf, Birgitta Valberg, Kolbjörn Knudsen, Oscar Ljung, Gunnar Sjöberg

ModestyWilde
2018-02-06
Se hellre versionen från -34!
yrkeschaufföre
2011-06-20
Ganska taffligt agerande i snygga miljöer.
HerrArne
2010-11-22
Fotot av Sven Nykvist framhäver de vackra vyerna i detta välskrivna drama med ojämna skådespelarinsatser.
mammene
2008-07-31
Första halvan var lite osammanhängande, andra halvan var bättre. Den enda jag inte tyckte spelade så bra var Synnöve, ett extra plus till Harriet Andersson. Fin miljö.
StureStenhög
2008-07-22
Helt okej. Historien är ganska bra och utspelar sig i fina fjällmiljöer. Skådespeleriet är överlag bra och speciellt skiner Harriet Andersson. På en del ställen har den åldrats dåligt dock. Slagsmålscenerna är t ex skrattretande usla. Dessutom hade filmen tjänat på ett bättre fokus på själva historien
jep
2006-01-31
En bERG-EJVIND OCH HANS HUSTRU med westernestetik. Lite tunn historia men med mycket fint foto av Sven Nyquist.
monsterpop
2005-11-21
"..den ondskefulle drängen Aslak"!
Kaneda
2005-11-21
Av ngn skum annleding kunde jag inte sluta titta.
MaraJade
2005-11-21
Missade början men tyckte den var riktigt ok att se på. Då och då lyckas SVT visa en svensk film värd att se på.