3.1

Synnöve Solbakken

Lille Thorbjörn Granliden uppfostras strängt av sina föräldrar som med oro ser att han tar intryck av den ondskefulle och våldsamme drängen Aslak. Efter ett uppträde körs denne på porten av Sämund, Thorbjörns fader. Vid ett besök i kyrkan får Thorbjörn för första gången se den ljuva Synnöve Solbakken och de två blir barnsligt förälskade i varandra.

Originaltitel Synnöve Solbakken
Regissör John W Brunius
Manus Sam Ask, John W Brunius
Genre Drama, Romantik, Stumfilm, 10-tal
Skådespelare Karin Molander, Lars Hanson, Egil Eide, Hjalmar Peters, Svea Peters, Ingrid Sandahl, Einar Rød, Ellen Dall, Gösta Cederlund, Palle Brunius, Solveig Hedengran, Alfred Lundberg

Andravåningen
2017-04-08
Exteriörerna, Aslak och tjejernas vänskap får den här i övrigt mycket standardmässiga melodramen att lyfta. Brunius var inte så dum när han fick rätt historia i händerna. Barn kunde han regissera också.
Tabu
2014-02-02
En del fina vyer men lite väl karskt och barskt, och jag har en vag aning om att Lars Hanson var dåtidens Mikael Persbarndt...
TobiasRydén
2011-06-14
Mer välgjord och helgjuten än "Ett farligt frieri" från samma år. En emellanåt rätt snygg film med OK skådespeleri. Förvirrades dock också av att de båda fäderna såg likadana ut. All heder åt Matti Bye, men jag börjar tröttna lite på hans närmast monopolliknande makt över nyskriven musik till svensk stumfilm. Hans karakteristiska originella sound ger en speciell, lite vemodig, sinnesstämning som hart när blivit synonym med svensk stumfilm i mitt huvud.
DanielMott
2010-12-15
Musiken var bättre än filmen, men ändock en fint naturromantiskt liten stumfilmshistoria.
Tonti
2010-12-15
En schysst rulle faktiskt. Storyn är minst sagt fånig men vissa ögonblick har en härlig lyster och intensitet. Landskapet är mycket vackert, skådisarna sköna och den nyskrivna musiken riktigt fin. Gillar att båda farsorna ser likadana ut så att man blir förvirrad hela tiden.
goeran
2010-11-12
Utmärkt bonderomantiskt drama inspelat på plats i den tjusiga Gudbrandsdalen; det två huvudrollsinnehavarna, Karin Molander och Lars Hansson, är mycket bra
HerrArne
2010-11-05
Med tidlös musik av Matti Bye är detta ett kraftfullt kärleksdrama som väl förtjänar klassikerstatus.