3.2

Syriana

Robert Baer har varit verksam som CIA-agent i över tjugo år. Under sin karriär har han ägnat sig åt att spionera på terrorister över hela världen. När faran för terrorismen ökade, fick Baer emellertid uppleva hur CIA:s anslag minskade, hur politiken tog över kunskapsbaserade beslut och hur varningssignaler ignorerades. Baers kamp mot myndigheterna blir plötsligt personlig en dag, när Bryan Woodman, vd för ett oljebolag och hans hustru Julie drabbas av en familje-tragedi...

Originaltitel Syriana
Regissör Stephen Gaghan
Manus Stephen Gaghan
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Matt Damon, George Clooney, Christopher Plummer, Chris Cooper, Amanda Peet, Tim Blake Nelson, Jeffrey Wright, Alexander Siddig, Mazhar Munir, William Hurt, Mark Strong, Nicky Henson, Donna Mitchell

Skapad 2019-11-10 av gusobest
Syriana är en film om hur kampen om kontroll över oljan i mellanöstern formar världen. Den porträtterar bland annat en pakistansk gästarbetare, en visionär prins i en Gulf-stat, en amerikansk e...   Läs mer »

Jamesa
2018-05-14
Rörigt.
HerrNenne
2017-07-14
Trots grym ensemble så blir det här så rörigt och krångligt att det blir ointressant för mig. Tyvärr. För det finns nåt där och den får en ju att hata världen som man säkert är menad att göra.
Pasi
2016-07-04
Oavsett hur verklighetsavspeglande den är, så är den inte bra. Rörigt får ett nytt namn. Och trots det aktuella ämnet berör den aldrig riktigt. Förmodligen på grund av att man aldrig ser en scen längre än en minut.
kakbakarn
2015-03-25
Det skulle kunna ha varit ett engagerande och spännande politiskt drama, med utmärkt skådespel. Men av någon frustrerande anledning har Gaghan bestämt sig för att göra den så rörig och hattig som möjligt. Vinner filmen något på det? Om jag ser om den ett par gånger och hänger med i alla svängar, kommer jag då tycka att det förvirrande upplägget tjänade något syfte? Jag tror inte det, och jag kommer inte orka se om den. Synd, egentligen, för delarna i sig känns som byggstenar för en bra film.
celec
2015-02-18
rörig, inte speciellt bra skådespel och var är storyn. Nä trodde detta skulle va mer åt dokumentär hållet men blev klart besviken. riktigt bra trailer!
2014-11-21
När man börjar titta på detta förundras man över hur likt både berättarmässigt och stilmässigt denna filmen är "Traffic". Svaret ligger i att Stephan Gaghan som skrev "Traffic" står även för manus här. Manuset är riktigt bra och skådisarna är fantastiska men det var en miss av Gaghan att själv regissera för det blir inte en "Traffic". 3+
araka
2014-10-08
alldeles för rörig. kejsarens nya kläder.
Ima_Tree
2014-06-08
Snyggt, välspelat, långsamt och rörigt. Strukturen grumlar grundstoryn lite , som annars är intressant, och istället för att fångas av filmen kämpar man mest med att orka hänga med.
Metheuz
2013-08-13
Välspelad men också rätt rörig med ett flängande mellan olika personer och omgivningar utan att man har vidare bra koll på vem som är vem. Tycker aldrig riktigt filmen tar far och handlingen intresserar mig inte något vidare heller.
annihilat0r
2013-05-25
"Syriana" är en modig film som vågar skildra hur oljan i Mellanöstern på riktigt formar världen. Det är realistiskt och trovärdigt. George Clooney sköter sin karaktär, Matt Damon överträffar sin och Chris Cooper är en personlig favorit. Bildklippandet har högre frekvens än i den generella Hollywood-filmen, "Syriana" ligger definitivt under den klassiska 4 sekunders-nivån, vilket naturligtvis är något som påverkar upplevelsen ur flera dimensioner. Jag skulle gissa att medelvärdet snuddar vid 2,5 sekunder per klipp, något som är högst exceptionellt för en thriller. Men kontentan är alltjämt att "Syriana" främst är en ovanligt viktig film.