3.2

Ta hand om mamma

Niloofar är en kvinna i 30-årsåldern som driver ett skrädderi samtidigt som hon tar hand om sin gamla mamma. När luftföroreningarna i Teheran stiger långt över gränsnivåerna anser läkarna att mamman av hälsoskäl måste lämna staden. Niloofars bröder tar för givet att det är hon som ska lämna allt och följa med mamman till landet. Det betyder att hon måste stänga sin butik och dessutom lägga ner en spirande kärlekshistoria. Niloofar är yngst och van att lyda sina bröder, men nu bestämmer hon sig för att sätta sitt eget liv först.

Originaltitel Varoonegi
Alternativ titel Inversion
Regissör Behnam Behzadi
Manus Behnam Behzadi
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Roya Javidnia, Ali Mosaffa, Setareh Pesyani, Shirin Yazdanbakhsh, Alireza Aghakhani, Sahar Dolatshahi

KyLLo
2018-12-29
En film som förmedlar nada. De pratar, pratar och pratar. Men det är ointressant och händer ingenting. Sedan har de lagt på ett linsfilter så att allt blir gråblått, fult och onaturligt. Förmodligen den sämsta iranska filmen jag har sett hittills, och jag har sett flera bra också. 1+
mammene
2017-11-24
Mycket bra skildring av hur gamla konventioner lever kvar, men som också kan bekämpas. Miljön var fascinerande, myllret av människor, bilar och en grå rök över hela Teheran. Dramat rörde upp känslor och det gillar jag, var måttligt irriterad över vissa personer. Det jag kan klaga på är att jag tyckte den var för kort, hade gärna fått fortsatt ett tag till. Regissören lär ha fått frågan varför han gjort en feministisk film, efter en stunds tystnad svarade han förvånat " kvinnor är ju hälften av befolkningen", där ser man vad etiketter kan ställa till det.