Ta ner månen om du kan!

En framgångsrik författare och hans fru har varit gifta i 15 år, men inte ens det gemensamma bandet av fyra barn kan hålla samman ett äktenskap som håller på att dö av försumlighet. När han vänder sig till en yngre kvinna tröstar sig frun med en tennislärare och det blir barnen som får försöka att medla mellan paret.

Originaltitel Shoot the Moon
Regissör Alan Parker
Manus Bo Goldman
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Albert Finney, Diane Keaton, Karen Allen, Peter Weller, Dana Hill, Viveka Davis

sirkurt
2013-02-18
Tycker också att den här var bättre än Kramer vs. Kramer, Diane Keaton och Albert Finney är lysande och filmen är gripande och underhållande med karaktärer man bryr sig om även fast den manliga huvudpersonen var ganska hemsk.
pink.f
2010-05-10
Bättre än 'Kramer vs. Kramer' som kom ut tre år tidigare. Parkers regi är allt annat än stram men manus är välskrivet, så det jämnar ut sig. Barnen ges lite för mycket utrymme tycker jag ändå [kanske säger mer om mig än om filmen dock...]. Men aktörerna Finney + Keaton utgör ett fint par trots allt och de gör det hela till ett sevärt drama.
ewac
2010-01-25
Vanligtvis så gillar jag denna typ av relationsfilmer, men jag tyckte inte att handlingen gick framåt särskilt mycket och så hade den lite för mycket överhängande deprimerande touch.
DanielMott
2008-03-30
Fint foto, men lite för ojämn. Ibland känns den dessutom som en ripoff på Ordinary People från 1980, som är betydligt starkare.
amam
2007-11-03
Ofta en ärlig avbildning av en skilsmässa men med rätt så osympatiska karaktärer vilket hindrar mig från att bli speciellt involverad i vad som händer dom. Plus att jag inte gillar Diane Keaton och Albert Finney speciellt mycket. Fotot och musiken är ofta bara praktiskt tillämpat, inget ögongodis alls. Så filmen blev rätt så tråkig för mig. Slutet var också helt i strid med resten av filmens ton och väldigt knäppt. En rätt så stark tvåa blir betyget. Ingen film jag vill se igen.
Albion
2006-09-16
Mycket bra och realistisk film om ett äktenskap i upplösning. Ingen försköning eller överdrivet elände utan rakt upp och ner utifrån en trovärdig vardagssituation för många söndrade familjer dock kryddat med lite aptitretande "specialeffekter". En alldeles förträfflig rollbesättning. Diane Keaton och Albert Finney är lysande och det tillsammans med Alan Parkers känsla för regin är mycket viktig för att filmen ska "gå hem". En av de bästa filmer jag sett inom skilsmässoområdet. Betyget blir en stark 4:a, dvs 4+
RiffRandell
2004-10-04
Bra film av Alan Parker.
H.I.
2004-08-18
gripande men lite dumma och osympatiska karaktärer...