3.1

Ta pengarna och stick!

Filmen är gjord som en dokumentär om livet för en inkompetent småskurk - Virgil Starkwell - spelad av Woody Allen. Filmen beskriver Virgil i hans tidiga år, hans misslyckade musikaliska karriär, och hans besatthet av bankrån. Filmen använder sig av en berättarröst och intervjuer med hans familj, vänner och bekanta.

Originaltitel Take the Money and Run
Regissör Woody Allen
Manus Mickey Rose, Woody Allen
Genre Komedi, 60-tal
Skådespelare Woody Allen, Janet Margolin, Marcel Hillaire, Jacquelyn Hyde, Lonny Chapman, Jan Merlin, James Anderson, Howard Storm, Mark Gordon, Micil Murphy, Minnow Moskowitz, Jackson Beck (röst)

Skapad 2019-11-09 av BobbyPeru
Detta är Woody Allens andra film som regissör. Han skrev även mansuet tillsammans med en grabb som heter Mickey Rose! Filmen handlar om den klantige småbrottslingen Virgil Starkwell, spelad av gen...   Läs mer »

Raimo_1985
2016-04-10
Väldigt rolig! Men inget jag gått runt och tänkt på kanske :)
Ful_fisk
2015-01-28
Rolig och rapp tidig Woody Allen-komedi. Han spelar hopplöst oduglig bankrånare som försöker hålla ihop sitt liv samtidigt som han åker in och ut ur fängelset. Gjord som en halv-mokumentär. Späckad med skämt från början till slut. Riktigt kul!
timbo93
2015-01-28
Förvånansvärt tät och rolig!
Dele
2013-03-07
Lekfull och välskriven komedi av Allen, packad med skämt. Mycket är kul, men det är lite väl lättsamt emellanåt och en del har inte åldrats väl. En stark betygstrea får det bli.
booby
2012-09-15
Humor i all sin enkelhet à la WoodyAllen
KimEkberg
2011-11-04
nä den är egentligen inte så rolig alls tycker jag. ett fåtal skämt som verkligen håller, och resten är ganska baha baha. men det är det som gör den trivsam, att den är ganska fånig. känns påkostad och ser ut som ett judee collins-omslag också, vilket hjälper den. woody själv är skönt tafatt och musiken är skön.
diskborste
2010-08-05
Håller med Rune2000, Allens roligaste slapstickfilm :)
labi
2010-02-16
Märks att det här är hans första "riktiga" film. Den hänger inte riktigt ihop och har höga toppar och en del ganska djupa dalar med för den delen. Slutintrycket blir en svag trea. Bäst på den här tiden var Woody med de rena slapstickinslagen, t ex den automatiska skjortvikningsmaskinen, cellon i paradorkestern, poseringen framför spegeln. Mindre lyckade är en del sketcher som t ex rånet med den felstavade lappen, eller zigenarna i bankvalvet - sådär kul...
Rune2000
2009-09-29
Min favorit bland Allens slapstickfilmer, alltså bland de som var innan "Annie Hall".
P-H
2009-09-05
Woody Allen borde inte vara med i sina egna filmer! Det enda man tänker på när man ser honom är hans förmåga att överskatta sin egen intelligens (åtminstone som manusförfattare och regissör). Det är inte sällan han försöker förhärliga sig själv genom sina filmer. Kan tyckas som att det är långt ifrån vad som sker i denna film, men är det verkligen så långt?