3.2

Tabu

Filmen utspelar sig i Kyoto, våren 1865. På templet Nishi-Honganji håller Shinsen-gardet på att rekrytera nya samurajkrigare. Processen övervakas av kommendant Kondo och löjtnant Hijikata. Två män väljs ut: Hyozo Tashiro, en lågt stående samuraj från Kurumeklanen, och Sozaburo Kano, en bildskön ung man vars utseende orsakar förvirring och ställer till besvär. Förbjudna begär väcks till liv när Tashiro attraheras av den unge Kano. Rigida regler och förordningar håller ordning på männen och är också en enande kraft när de möts av motgångar. Men de överväldigande passionerna följs snart av rykten och svartsjuka…

Originaltitel Gohatto
Alternativ titel Taboo
Regissör Nagisa Ôshima
Manus Nagisa Ôshima
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Ryuhei Matsuda, Shinji Takeda, Tadanobu Asano, Yoichi Sai, Takeshi Kitano

fisk0
2022-11-30
Snyggt foto, bra musik, intressant ämne, fin användning av mellantexter ... men det är något som saknas. Det är liksom inte så engagerande som det borde vara, men det är svårt att sätta fingret på varför. Kan för stunden inte ge den mer än en trea.
Ful_fisk
2022-04-03
Den här gillade jag. Bra stämning i den, skön känsla. Snyggt foto, bra musik. Återhållsam och subtil, med ett visst sinne för makaber ironi. Trivam.
Ful_fisk
2022-04-03
Punkliv
2015-05-12
Rekommenderad fyra. Stabil. Det mesta är helt okej, den lyfter sig liiite sista halvtimmen ungefär, men något mer än en svag trea blir den aldrig.
#54
2014-02-02
Intressant, men något känns inte helt rätt.
Ehrmann
2013-07-03
Som väntat verkar många här ha problem med skildringen av homosexualitet i filmen. Tyckte filmen var fantastisk, i synnerhet musiken av Ryuichi Sakamoto
TheJack
2012-03-02
Oshima är långt ifrån sina glansdagar och Tabu är en av hans svagare filmer, men det är ändå en schysst film. Framför allt så är det ju schysst med fokus på homosexualitet och jag gillar hur Oshima skildrar det. Stundtals blir det lite fånigt med musiken och det lite ostiga fotot, men det finns också en hel del fina stunder. Dessutom är striderna både välkoreograferade och spännande. En lite mindre blek huvudkaraktär hade dock varit trevligt (och gärna en bättre skådespelare), men som tur är så är karaktärerna runt omkring Sozaburo Kano lite bättre.
Scriptures
2010-06-02
Jag hade nog lite för höga förväntningar på den här filmen. Kände till storyn och hade läst mycket om den. Men jag kände att filmen var konstigt uppbyggd med text som skulle få en att känna saker som inte storyn förmedlade. Det var också konstigt att världen som målades upp var så annorlunda en den jag sett tidigare, folks reaktioner och antaganden kändes inte naturliga - också skådespelandet vacklade ofta. Musiken var dock mycket passande, och svärdsfighterna var riktigt snygga. En speciell film, men inte för alla - och inte för mig.
ninja
2009-09-30
Min första Oshima och även om jag gillade historien var den något av en besvikelse. Bildspråket kändes inte överdrivet inspirerande... Men som jag förstått det är den inte direkt representativ för hans arbete i övrigt så han får några chanser till.
Noseman2005
2008-10-12
Den tog sig ordentligt på slutet och hade jag bara varit mer intresserad av homosexualitet och japansk historia kanske betyget blivit högre. Nu blev det mest annorlunda med roliga homo-citat...