2.7

Täcknamn Coq Rouge

En CIA utbildad agent – med täcknamn Coq Rouge – alias Carl Hamilton, löjtnant i svenska marinen, får ett specialuppdrag: att utreda en planerad operation i Sverige, Plan Dalet. Hamilton är inte populär hos Säpo men när alla möjlighet att stoppa terroristerna är prövade anlitas han – specialagenten. Topptränad, livsfarlig och skoningslös. Han hamnar så småningom i Libanon på jakt efter vapnet som användes vid mordet på Säpos sektionschef för mellanösternfrågor. Under tiden anfaller ett israeliskt extremhögerkommando PLO-högkvarteret.

Originaltitel Täcknamn Coq Rouge
Regissör Per Berglund
Manus Per Berglund
Genre Thriller, 80-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Philip Zandén, Lena T Hansson, Krister Henriksson, Bengt Eklund, Lennart Hjulström, Gustaf Skarsgård, Roland Hedlund, Gerhard Hoberstorfer

ulpe01
2020-01-03
Gillar Stellans Hamilton. Hade inte sett den här sen tidigt nittiotal på VHS. Inget onödigt fett här, går i mål på under nitti, och gör det hyfsat bra.
2014-11-16
Jag har vänner som har läst romanerna om Hamilton men jag tillhör inte dem. Dock har jag sett några filmer och då ligger denna film bäst till. Stellan Skarsgård slår lätt ut Stefan Sauk och Peter Stormare som Hamilton och historien känns just trovärdigare här. Ska dock erkänna att jag inte fattat något större tycke för Hamilton-filmerna.
lekke
2014-06-12
Jäklar så tajt berättad den var. Tjoff tjoff tjoff, klart på 83 minuter. Skönt att Hamilton är lite street och glider runt i jeansjacka och vita converse high-tops när han är på uppdrag i Sverige. Och så gullig Gustaf Skarsgård var!
matdor
2013-04-24
Fortfarande bra rulle. Det enda som är (och var) riktigt dåligt är ljudet. Effekter som helikopterljud, skott mm låter för jäkligt. Stellan gör en riktigt bra insats!
emilstjernholm
2013-02-11
Skårsgård är bra i huvudrollen. Stundtals rätt hård politisk underton, t.ex. slutscenen. Massakern ger även den kalla kårar, speciellt efter 22 juli 2011.
Jonatoon
2012-12-07
Kanonrulle, Zandén <3 Vilken kille
Bozze80
2012-09-25
Kanske inte har åldrats på bästa sätt, men Skarsgård är i alla fall överlägsen som Hamilton!
ClintanTheKing
2012-08-19
Helt okej. Skarsgård passar bra som Hamilton. Hade tänkt dra igenom alla Hamilton-filmer nu. Nästa blir då "Fiendens Fiende".
Mangeldh
2012-07-22
Svag 3:a
Mangeldh
2012-07-12
Känns rätt tråkig om man jämför med boken, men så brukar det väl vara. Skulle som nån skrev tidigare se en remake på denna å andra gamla Hamilton-filmer.