3.1

Täcknamn Odessa

En äldre judisk man begår självmord, och hans dagbok hamnar i händerna på frilansjournalisten Peter Miller, som beger sig på jakt efter en förrymd SS-man som står omskriven i dagboken.

Originaltitel The Odessa File
Regissör Ronald Neame
Manus Kenneth Ross, George Markstein
Genre Drama, Thriller, 70-tal
Skådespelare Jon Voight, Maximilian Schell, Maria Schell, Mary Tamm, Derek Jacobi, Peter Jeffrey, Klaus Löwitsch, Kurt Meisel, Hannes Messemer

distinkt
2016-09-16
mary tamm <3
AddeColciago
2016-05-16
Märkligt (dåligt) berättad, men med stark känsla av Europa och Tyskland anno 70-tal. Gillar Jon Voights gestaltning.
booby
2016-05-15
Inte så spännande, Jon Voight leverar inget övertygande och musiken är helt bisarr.
Harford
2014-10-01
En film som tiden sprungit ifrån. Och manuset kunde blivit bättre då boken är det.
2014-01-07
Undantaget Millers (Voights) löjligt ljudlösa fotsteg, så finns det inte så mycket att klaga på. Det finns kanske inte så mycket att jubla över heller, men det är stabilt, bitvis spännande, och aldrig ointressant. (8+/15)
DOKAN
2012-06-01
Stor hit på sin tid. Lite småseg, va? Och osannolik. Men ganska så välgjord med en ung Angela Jolies farsa.
Slowdive2
2012-05-30
En ensam man med pistol ska ordna blodshämd mot en nazistledare i Västtyskland. Under tiden bjuds vi på både sjuttiotalsfunk och föga kamouflerat sadistiskt våld.
dudson
2011-07-17
Riktigt Tråkig Thriller med den alltid Gubbiga John Voight...
Al_padrino
2010-12-27
Benbitande thriller med klassige Jonny Voight. Han performance var väl inget att hänga i granen, men grabben är ju dock allt för skön.
Kubrick
2010-09-06
Bra skådisar, förutom flickvännen. Realistisk skildring av ämnet.