3.5

Take It or Leave It

Våren 1981 spelade skabandet Madness in denna ”mockumentary” om hur Suggs, Woody, Mike Barson och de andra bildade Madness och skapade ”Nutty-soundet”. Med en stil som påminner om Mike Leighs eller Ken Loachs får vi följa dessa arbetargrabbars kamp för att slå igenom. Slagsmål med skinheads och kaosartade repetitioner. Hey you! Don't watch that! Watch this! This is the heavy heavy monster sound!

Originaltitel Take It or Leave It
Alternativ titel Madness: Take It or Leave It
Regissör Dave Robinson
Manus Dave Robinson, Philip McDonald
Genre 80-tal, Komedi, Dokumentär
Skådespelare Graham 'Suggs' McPherson, Mark Bedford, Lee Thompson, Carl Smyth, Dan Woodgate, Chris Foreman, Mike Barson, John Hasler, Simon Birdsall, Andrew Chalk, Ian Tokins

kaustiksoda
2010-04-05
Grabbarna är tyvärr bättre på att göra musik än film. Den hade sina charmiga ögonblick men jag kan tyvärr inte sätta högre betyg. Det kanske blir en tvåa av ren avundsjuka för att jag inte fick vara med på nåt av de där spelningarna i slutet.
johnsteed
2007-09-17
Dramadokumentär typ. Kul att de spelade sig själva, och bara några år efteråt så att de inte hade hunnit bli asgamla heller. Suverän musik, suverän film.