3.4

Take Shelter

Curtis LaForche bor i en liten stad i Ohio med sin fru Samantha och sin sexåriga dotter Hannah. När Curtis börjar få skrämmande drömmar håller han visionerna för sig själv och kanaliserar sin ångest genom att tvångsmässigt bygga ett stormskydd på bakgården. Hans till synes oförklarliga beteende förvirrar de närmaste omkring honom men belastningen på hans äktenskap och spänningarna i området där han bor kan inte jämföras med Curtis egen rädsla för vad hans drömmar verkligen kan betyda.

Originaltitel Take Shelter
Regissör Jeff Nichols
Manus Jeff Nichols
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Michael Shannon, Jessica Chastain, Tova Stewart, Shea Whigham, Katy Mixon, Natasha Randall, Ron Kennard, Scott Knisley, Robert Longstreet, Ray McKinnon, Kathy Baker, Lisa Gay Hamilton, Heather Caldwell

Noseman2005
2020-04-05
Vill verkligen tycka bättre om den här än vad jag gör, men den når inte ända fram. Det är som att Nichols inte riktigt bestämt sig för vad det är han vill berätta och så slutar det i ett "varken eller" eller "både och". Synd på en film med så stark potential. (6/10)
HerrNenne
2018-05-07
Bra skådespelare och hela den baletten men ganska intetsägande och lite jobbig att se på. Vill vara öppen, det tycker jag inte om, tycker det är gansak fegt. Slutet är filmens bästa scen men också den mest meningslösa.
BrutusBeefcake
2018-03-25
Vilken film! Michael Shannon imponerar stort som vanligt. Berör djupt och skär hårt in i en. Väldigt starkt och väldigt, väldigt bra. Spännande, jobbigt och strålande hela vägen. (14/15)
donniedamn
2017-06-21
Bra slut, välspelad. Inte den bästa, men absolut bättre än många andra i samma kategori
Roswall
2017-05-15
Bitvis riktigt stark. Tyvärr tappar jag den vid slutscenen. Nu har jag visserligen läst en del intressanta diskussioner om just den men jag är inte helt nöjd.
Dream
2017-05-10
Inte något jätte speciellt kanske, men ändå tillräckligt spännande för att bli sevärt. En film som trots att den har en mindre budget funkar helt okej och det behövs i en bransch där kostnaderna annars brukar skena iväg till fantasi summor.
Jamesa
2017-05-10
Bra och välspelad. Absolut sevärd. Har sett den ett par gånger.
andmoreagain
2017-01-26
Ingen Repulsion precis... :/
2016-10-11
En av de absolut sämsta och tråkigaste skitfilmerna som någonsin sett dagens ljus, alla kategorier! Torkande färg och faktiskt till och med partiledardebatter är mer intressant än det här eländet till rappakalja!
ami86
2015-09-23
Lite småtråkigt. Lyfter tyvärr inte riktigt för mig.