3.4

Take Shelter

Curtis LaForche bor i en liten stad i Ohio med sin fru Samantha och sin sexåriga dotter Hannah. När Curtis börjar få skrämmande drömmar håller han visionerna för sig själv och kanaliserar sin ångest genom att tvångsmässigt bygga ett stormskydd på bakgården. Hans till synes oförklarliga beteende förvirrar de närmaste omkring honom men belastningen på hans äktenskap och spänningarna i området där han bor kan inte jämföras med Curtis egen rädsla för vad hans drömmar verkligen kan betyda.

Originaltitel Take Shelter
Regissör Jeff Nichols
Manus Jeff Nichols
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Michael Shannon, Jessica Chastain, Tova Stewart, Shea Whigham, Katy Mixon, Natasha Randall, Ron Kennard, Scott Knisley, Robert Longstreet, Ray McKinnon, Kathy Baker, Lisa Gay Hamilton, Heather Caldwell

Jamesa
2017-05-10
Bra och välspelad. Absolut sevärd. Har sett den ett par gånger.
andmoreagain
2017-01-26
Ingen Repulsion precis... :/
2016-10-11
En av de absolut sämsta och tråkigaste skitfilmerna som någonsin sett dagens ljus, alla kategorier! Torkande färg och faktiskt till och med partiledardebatter är mer intressant än det här eländet till rappakalja!
ami86
2015-09-23
Lite småtråkigt. Lyfter tyvärr inte riktigt för mig.
LacombeLucien
2015-07-17
Ett litet mästerverk.
Kulturgam
2015-04-13
Ett smärre mästerverk.
DYV
2015-04-09
Filmen lyckas bitvis skapa en intensiv stämning, men ändå inte tillräcklig för att väga upp de hål och brister manus har. Det finns väldigt väldigt få filmer som kan hålla åskådarna på tårna en hel film med endast vackert foto och skådespel. Denna är inget undan tag. Bitvis blir den väldigt intressant, men tempot blir ibland olidligt då den står och stampar. Ändå sevärd och den har trots att sina stunder.
2015-03-29
På många sätt en riktigt bra film som jag dock inte tycker om särskilt mycket. Mer irriterande än spännande och allmänt otillfredsställande. Ändå en stark tvåa, den är "bra".
Dele
2015-03-01
Lågmält och finstämt berättat drama med en effektiv genomgående orolig känsla närvarande. Intressanta perspektiv i berättelsen också, men något svajig i sin konsekvens. Jag nöjer mig med en stark trea.
2015-01-15
Jag hittar mycket sevärt i denna film. Michael Shannon gör återigen en intressant skådespelarinsats och Jessica Chastain är stark i sin prestation. Stämning i filmen levererar och det finns en fascination för och i handlingen. Dessutom gillar jag slutet. Problemet för mig, och det är ett stort problem, är dock att denna typ av film inte är något för mig. Så även om jag kan se filmens goda sidor så tar min subjektiva sida över, vilket visar sig i min betygsättning. 2+