1.9

Talismanen

Detta är Henning Mankells och Jan Guillous kriminalthriller om de ödesdigra konsekvenser som drabbar dem som kommer i besittning av ett vackert men olycksbådande smycke. Wallton, en avskedad före detta polis, får i uppdrag att leta reda på ett ovärdeligt arabiskt smycke, en talisman. Enligt legenden bringar talismanen olycka och död åt den som orättmätigt tar smycket. Jakten på den hemlighetsfulla talismanen leder Wallton genom samhällets alla skikt och han stöter på det ena mystiska dödsfallet efter det andra. Talismanen är inte bara en rafflande kriminalhistoria om girighet och ond bråd död, det är också ett unikt samarbete mellan två av sveriges absolut främsta kriminalförfattare.

Originaltitel Talismanen
Regissör Erik Leijonborg, Christjan Wegner
Manus Jan Guillou, Henning Mankell
Genre Kriminalare, Thriller, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Per Graffman, Emma Engström, Freddie Wadling, Alexandra Rapaport, Björn Granath, Lena Carlsson, Lennart Jähkel, Loa Falkman, Shanti Roney, Thomas Hellberg, Ivan M Petersson, Dogge Doggelito, Jan Guillou

norenorama
2016-09-24
Kändes som ett skämt på youtube, omöjligt att se.
picklessmulan
2014-08-22
Hyfsad serie med kanske världshistoriens sämsta musik. Spännande manus bitvis men alldeles för mycket floskler. Stor variation i prestationer av skådespelarna. Hyfsad serie helt enkelt!
Xenox
2012-06-26
Underskattad tv-serie. Bra story om en talisman som bringar otur och död. Kul också att Henning Mankell och Jan Guillou medverkar som sig själva, samtidigt som Lennart Jähkel spelar Kurt Wallander.
emilstjernholm
2011-11-10
Haha, så fantastiskt uselt. Men kul att via filmtipset kunna återupptäcka dessa gamla skräppärlor.
filmfreak1
2011-07-13
Per Graffman gör det väldigt bra. Och själva historien är också bra. Men den förstörs av massa skrattretande inslag.
SHAAWW
2010-06-19
Rent kass. Den hade fått en tvåa ifall den var 355 min kortare.
Heartofarebel
2010-05-08
Jag fattar inte riktigt varför den här TV-serien räknas som en film när en långfilm med Family Guy togs bort för att den ansågs vara en del av en serie. Jag gillade dock den här serien. Den är spännande, lite mystisk och man får skratta åt Guillous överlägsna attityd.
Bozze80
2010-03-22
Kan detta vara den sämsta serien som producerats i Sverige?
OffTheGround
2009-12-27
Ujuj.
Martin_Sj
2009-12-21
Såg ett avsnitt. Det sög.