2.6

Tamara Drewe

Den unga journalisten Tamara Drewe återvänder till sina rötter på den engelska landsbygden för att sälja sitt barndomshem efter att hennes mamma dött. Byn minns Tamara som en udda flicka. Nu har hon vuxit upp och likt den fula ankungen förvandlats till en vacker svan. Hennes ankomst skapar minst sagt en hel del oro i byn. Stor dramatik på gränsen till kalabalik utbryter när nya och gamla relationer synas i sömmarna i jakten på den sanna kärleken.

Originaltitel Tamara Drewe
Regissör Stephen Frears
Manus Moira Buffini
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Gemma Arterton, Roger Allam, Tamsin Greig, Bill Camp, Luke Evans, Dominic Cooper, Jessica Barden, Charlotte Christie, James Naughtie, John Bett, Josie Taylor, Bronagh Gallagher
Filmnummer 81913

RustyFilm
2021-09-19
Underhållande och vacker film i mustigt prunkande engelsk landsbyggdmiljö, där paret Beth och Nicholas driver ett litet och idylliskt pensionat för författare som söker lugn och inspirerande miljö. Ett pensionat där god mat och torr brittisk humor serveras. Idyllen stukas när huvudpersonen Tamara Drewe gör sin entré. Röran späs på av en rocktrummis och hans odrägliga hund som heter Boss. Två hänsynslösa och uttråkade tonårstjejer har även dom stort ansvar för röran som uppstår. Skådespelet är genomgående bra (ingen nämnd, ingen glömd) och regissör Stephen Frears har bra koll på röran men det blir kanske för mycket fars.
Battle
2020-05-29
En av de absolut märkligaste filmer jag någonsin sett, men klart underhållande av den anledningen. Största behållningen är ändå de unga tonårstjejerna.
finkan
2020-01-24
Gillade denna, den hade ngt som fångade mitt intresse
finkan
2020-01-24
Gillade denna, den hade ngt som fångade mitt intresse
RunRiot
2018-02-21
Denna var lite svår. Den har en övergripande mysighet, men den spårar ur och blir lite för rörig, utan att det hela knyts ihop ordentligt. Ibland gör karaktärerna helt obegripliga saker som man inte riktigt får en förklaring till och det känns som att det ibland fattas scener mellan händelserna. På det stora hela är det en okej film, men den berörde mig aldrig riktigt.
2015-01-09
Det känns som denna vill fånga det som gjorde mästerverk i genren som "Fyra bröllop och en begravning" och "Notting Hill" så bra. Tyvärr misslyckas man i de flesta fall. Filmen kommer med engelska charm, härlig karaktärer och miljöer men skådespelarinsatser och manuset känns billigt. Det glimtar till ytterst sällan och känns mer som en TV-produktion med TV-skådisar. Inte dåligt men inte heller bra. 2+
KyLLo
2014-07-21
De busiga tonåringarna livar upp den annars tunna historien. Fina miljöer.
V70
2014-07-20
Riktigt kul, särskilt Jessica Barden.
FUR
2014-03-11
Men neeej det spelar ingen roll hur fin den brittiska landsbygden är eller hur gärna jag vill slicka på Luke Evans jag vill aldrig se den här filmen igeeen!!!
badpanda1606
2014-01-23
Kan knappt ge den en tvåa.. Vad fan handlade den om egentligen?! Inte ens en vacker gemma gör denna film ngn nytta. Totalt meningslös film