3.7

Tampopo - nudlarnas drottning

Det genomgående temat i filmen är mat, särskilt då nudlar och nudelrätter. Mat i den japanska kulturen, den svåra konsten att tillaga en perfekt nudelsoppa, ritualer kring tillagande och ätande av densamma. Goro ska hjälpa Tampopo att starta en snabbmatsnudelrestaurang. Runt omkring löper ett antal andra bihistorier som alla på något sätt handlar om mat.

Originaltitel Tampopo
Alternativ titel Dandelion
Regissör Juzo Itami
Manus Juzo Itami
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Kôji Yakusho, Nobuo Nakamura, Hisashi Igawa, Tsutomu Yamazaki, Nobuko Miyamoto, Ken Watanabe

Redfield4ever
2016-07-12
Femman är inte långt bort. Har haft Tampopo stående i min bokhylla i flera år men har inte sett den för att det inte har känts rätt, men har nu äntligen sätt den. Briljant film. Sexig, rolig och inspirerande.
Ful_fisk
2015-09-19
Innovativ och kreativ historia som med humor och tempo berättar en underhållande feel good-historia med tonvis av sidospår. Allt handlar om mat. Inte riktigt min typ av film, har jävligt svårt för sådan här matpornografi, men jag kan inte blunda för filmens särprägel och äkthet. Delar av berättelsen irriterar, själv avskyr jag hur folk lägger sig i hur och vad andra äter och är själv ingen kräsen ätare. Nudlarna jag käkade till filmen hade karaktärerna i filmen säkert hällt över mitt huvud ifall de stoppat det i sina finsmakar-munnar. Men för matälskare kan jag knappt komma på en mer sevärd film. Se bara till att ha en maträtt framför dig när du tittar!
Starkbröl
2015-05-29
FANTASTISKT flippad och fin film. En western, gjord av Roy Andersson, fast den handlar om nudlar och japansk mat. Och det är en komedi. Fast inte en uttalad sådan. Man blir grymt glad!
F-M-J
2014-01-05
Innovativ film som inte drar sig från att göra det hela med glimten i ögat. Förvånades av filmens komiska värde samtidigt som jag lamslogs av det finurliga filmskapandet Itami lyckas med. Dessutom är jag en självutnämnd gastronom så filmen får ju även en extra stjärna då det hela är en form av hyllning till kokkonsten. Sedan att det är det Japanska köket som står i centrum gör det inte sämre.
#54
2013-12-01
En frisk fläkt. Jag var tvungen att pausa halvvägs genom filmen för att koka nudlar.
Dutch
2012-08-14
Strålande ja. Måste ha nudlar!
hyochan
2010-08-12
En genial film med stora matinslag. En huvudstory, och flera sidoberättelser som vävs samman. Jag förstår varför det här är en klassiker. Väl rekommenderad.
kamfjord
2010-06-18
Underbar film. Surrealism blandad med japansk matkultur. Goro har lite av samuraj över sig. Första gången jag såg filmen blev jag förbryllad över alla sidohistorier, men efter att ha sett den kanske 4-5 gånger fann jag att allt på något vis vävdes ihop. Ibland med händelser, ibland bara med kameraglidningar. En scen jag framför allt kommer ihåg, vad gäller det smått surrealistiska, är när ett antal fiiina unga damer ska lära sig att äta ljudlöst.
Rune2000
2010-04-17
Det är inte ofta jag kan uppskatta en omtyckt komedi men jag måste verkligen hylla Juzo Itami och hans "Tampopo". Det närmaste jämförelsen jag kan dra är till de klassiska Monty Python sketch-baserade långfilmerna med ett gemensamt tema. Se denna film!
Anticbiotic
2008-09-04
Helskön. Trist bara med "räkscenen" som lämnar en fadd smak i munnen (ursäkta ordvitsen).