3.8

Mandarinodlaren

Våren 1992 bryter krig i ut i Abchazien, som är en del av Georgien. Av de ester som bosatte sig där under sovjettiden har de flesta flytt, men Ivo har valt att stanna kvar för att skörda sina mandariner. Vid en blodig konflikt utanför hans dörr lämnas en skadad man som Ivo väljer att vårda.

Originaltitel Mandariinid
Alternativ titel Tangerines
Regissör Zaza Urushadze
Manus Zaza Urushadze
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Lembit Ulfsak, Elmo Nüganen, Giorgi Nakashidze, Misha Meskhi, Raivo Trass, Zura Begalishvili, Kakha Arevadze

KyLLo
2021-06-30
Det finns väl folk som tycker att det grådassiga fotot är förbaskat vackert, som älskar torrheten och tristessen i filmen, som betygsätter bakgrundshistorien eller tycker att en film från Estland och Georgien ska belönas. Och titeln Mandarinodlaren tilltalar nog många, trots att inte ens mandarinerna kommer till sin rätt i filmen. Hela filmen känns som en stor PR-kampanj för festivalerna, kritikerna och festivalbesökarna, för att sedan smitta av sig på resten av befolkningen. Det finns ändå en actionscen i allt som är lite spektakulär. Även om jag hävdar att filmen är förbaskat överskattad kan jag som sagt inte påstå att jag är förvånad.
Ful_fisk
2019-03-18
Rak och direkt film. Mycket stabilt drama med små medel. Stämningsfullt, spännande och välspelat. Kanon!
RadiatorPorch
2019-01-05
Enkel moral i ett häpnadsväckande skal. En helgjuten filmupplevelse som upplevs vara en stark blandning av det bästa från The Revenant, Inglorious Basterds, Spintires och Doktor Seus. Stark 4a.
2018-11-24
Lyckas inte gripa tag eller få personerna att kännas rakt igenom äkta, finns ett par små fina stunder där filmen lyfter men det är för sällan. Bra film med bra budskap och en stabil trea är det absolut.
pufred
2018-01-18
Georgisk/Estnisk anti-krigsfilm. Lyfte ögonen för en konflikt som jag tidigare inte reflekterat över. Balanserar på en tunn tråd, utan att problemisera. Kändes rätt naiv och simplistisk men befriande universell och mänsklig. Som ett humanistiskt kammarspel. Inget distraherande överkaraktäriserande utan bara en fantastisk berättelse.
Bengt_a
2017-07-21
Fantastisk film! Borde vunnit en Oscar.
Albion
2017-04-05
En enkel men hjärtevärmande film men ett utmärkt foto och snygga exteriörer som förhöjer filmupplevelsen. Men det är förstås sensmoralen som är filmens stora stjärna förstås. Betyget blir en 4;a
(finnsinte)
2016-10-23
Japp. Den här var bra, som väntat. Tydligen ska film göras i öst. Se snarast.
BSBully
2016-07-11
Fundera inte, det här är en film som bör ses av alla, skål för döden!
annihilat0r
2016-06-05
"Mandariinid" är en finstämd film om krigs fullständiga meningslöshet.