2.2

Tappa inte sugen fast du är luden

Familjekomedi. En anställd på ett TV-bolag upptäcker att hans grannes chimpans kan förutse vilka program som blir succéer. Han utnyttjar apans förmåga för att själv kunna göra karriär.

Originaltitel The Barefoot Executive
Alternativ titel Tappa inte sugen för att du är luden
Regissör Robert Butler
Manus Joseph L McEveety
Genre 70-tal, Familjefilm, Komedi
Skådespelare Kurt Russell, Joe Flynn, Harry Morgan, Wally Cox, Heather North, Alan Hewitt, Hayden Rorke, Raffles, John Ritter, Jack Bender

StureStenhög
2018-12-29
Precis när man började tro att man lyckats plocka de godaste russinen från djurfilmskakan, så seglar den här relativt tidiga filmen i genren upp i det absoluta toppskiktet. En apa som kan förutse tv-succéer är en härligt dumrolig idé från början, och när han dessutom vandaliserar de tv-apparater som visar sådant som inte faller honom i smaken och blir arresterad på kuppen, så kan man inte gärna göra annat än att mysa som djurfilmsfantast. Men annars har faktiskt djuret den här gången ovanligt liten del i filmens framgång, det är snarast människokaraktärerna och den komiska bristen på logik som ger flest skratt. Det är kul att se Kurt Russell som en riktigt ung slyngel, och Harry Morgan är fantastiskt kul i det mesta han slänger ur sig. Trots kärleken till genren är det inte ofta man får dela ut en trea som känns mer stark än svag, så det är med stor glädje jag gör just det denna gång
karlmats
2018-12-25
Äntligen jul och äntligen djurfilm! Här har vi en lite annorlunda skapelse än mycket annat i genren, den svenska titeln är t.ex. helt magnifik och att få se en 20-årig Kurt Russell i huvudrollen är ju en solklar fjäder i hatten för oss genrefantaster. Kurt själv är ganska mycket av en douchebag som verkar göra precis vad som helst för pengar och när han säger att han inte är till salu är det svårt att inte skratta högt i soffan. Skratta högt gör man också åt tv-producenten och hans henchmen. När de är uppe och klättrar högt på husväggen är det så bra produktion att jag sitter och svettas i soffan och skriker högt vid varje tillbud. Apan själv, som normalt är stjärnan i showen är den här gången ganska lågmäld och mycket av humorn ligger hos människorna runt omkring. Kurtans tjej ser ut som nån från Scooby Doo och just därför är det roligt att i efterhand se att hon också gjort rösten till just Daphne från Scooby Doo, ibland är världen bra liten. Sen har man också lärt sig att ju mindre en rörmokare är desto sämre lön ska han ha. Djurfilmer är verkligen guds gåva till mänskligheten och det här blir en stabil 3a till slut, rejäla toppar och inga direkta dalar. Bravo Disney!
Malfunction
2006-11-29
Kurt Russel och en apa plus den bästa svenska titeln ever. Jag måste helt enkelt se den.
TGH
2005-06-12
Många kommentarer till denna film, men är det NÅGON som har sett den? Det verkar ju vara en helt sinnessjuk film.
Cftbl
2005-06-04
Ja vilken jävla titel...
GoldenPeacock
2005-04-22
vad hade en normal svensk titel varit? "Barefoot sitter i styrelsen" kanske? :-)
ninja
titel heter det. argh
ninja
2005-04-22
En oerhört bra ritel och en jävla chimpans i huvudrollen; det här måste ses!
Judas
2005-01-13
enormt bra svensk titel!
bnw
2004-11-20
Okej, det här är nog den bästa svenska titeln någonsin, näst Spöksnubben i skrubben och Mera blod i baljan boys.