2.7

Taran och den magiska kitteln

I en avlägsen del av det gåtfulla landet Prydain härskar den ondskefulle kungen Den hornkrönte. Han är besatt av tanken att finna den magiska kitteln så att han ytterligare kan öka sin makt genom dess innehåll av övernaturliga krafter. Men han hade inte räknat med Taran, en ung pojke som med hjälp av ett magiskt svärd, en hundliknande varelse vid namn Gurgi, en vacker prinsessa och en synsk gris tagit sig an uppgiften att hindra kungens uppsåt.

Baserad på romanerna The Book of Three och The Black Cauldron av Lloyd Alexander från åren 1964 och 1965.

Originaltitel The Black Cauldron
Regissör Richard Rich, Ted Berman
Manus Roy Edward Disney, Roy Morita, Richard Rich, Ted Berman, Ron Clements, Lloyd Alexander, Al Wilson, John Musker, Vance Gerry, David Jonas, Joe Hale
Genre Animerad, Familjefilm, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Grant Bardsley (röst), Susan Sheridan (röst), Freddie Jones (röst), Nigel Hawthorne (röst), Arthur Malet (röst), John Byner (röst), John Hurt (röst)
Betygsantal 1942

Skapad 2019-11-22 av Strömming
80-talet var ett dåligt decennium för Disney, åtminstone fram tills att \"Den lilla sjöjungfrun\" hade premiär 1989. Innan dess hade bolaget satsat på ett gäng animerade långfilmer som varken ...   Läs mer »

peu-depeu
2021-02-05
Tema: Underutvecklat! Älvfolket är underutvecklade och behövs inte, gubben i början behövs inte, de nämner något fantasiland typ en gång, men vi får aldrig riktigt se var de bor? Hur mycket som helst i den här filmen säger "snart kommer ni få se på ett stort äventyr!", men när filmen är slut har inget storslaget hänt, känns som att det händer på någons bakgård och att ingen av landets invånare (som aldrig syns till?) verkar ens märka av deras "stora äventyr". Känns inte alls som en Disney-film, både på temat och att den ska vara mörk och spännande, men också just för att allt känns så underutvecklat.
stgurgel
2019-03-08
Bedrövliga svenska röster så jag stängde av rätt snabbt och skaffade en version på originalspråk, och det visade sig ju vara ett riktigt underhållande äventyr med härligt knasiga karaktärer
Zelest
2016-01-10
Jag vill verkligen gilla denna mer än jag gör. Den har bra potential men kommer inte längre än "helt okej".
menschenfeind
2016-01-07
Stämningsfull och snygg, men handlingen är rörig och underutvecklad och saker händer för fort. Annars hade det varit en 4:a, minst.

2015-12-28
Animationen och miljöerna är enastående vackra och bara i sig en anledning att se filmen, men storyn kändes inte genomarbetad och går för fort fram. Vissa karaktärer får för dålig introduktion och hoppar bara in i handlingen likt gubben-i-lådan, vilket blir ett annat störningsmoment.
Tsurugi
2015-12-10
Mest hatvärda huvudkaraktären någonsin?
AlbinWesley
2015-08-16
Ovanligt tråkig disneyfilm, helt klart. Det är för mig inte förvånande att den passerat obemärkt förbi de allra flesta.
morgoth
2015-05-29
Smeagol wants it, smeagol needs it
Urfbert
2014-12-21
Ja jag vet, den gjorde inte bra ifrån sig. Men jag kan inte låta bli att älska den mörka tonen i den. Och John Hurt!
Portugallien
2014-10-31