1.8

Tarzan apmannen

Efter sin mors död söker Jane Parker upp sin far på dennes upptäcksfärd i djungeln. Hon följer med på hans resa och får höra talas om Tarzan, en apmänniska som enligt legenden är hundra fot lång. Det dröjer inte länge innan hon träffar Tarzan, som visar sig vara en vanlig man, dock stum, som bor i djungeln och svingar sig i lianer, och som är vackrare än någon Jane någonsin tidigare sett.

Originaltitel Tarzan, the Ape Man
Alternativ titel Tarzan the Ape Man
Regissör John Derek
Manus Tom Rowe, Gary Goddard
Genre Action, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Richard Harris, John Phillip Law, Bo Derek, Miles O'Keeffe, Akushula Selayah, Steve Strong

Starkbröl
2022-04-23
Supersjukt. Allt är supersjukt. Varför? Varför är det så här? Bosse, vad har du gjort?
NoWireHangers
2018-05-12
Tror det är fjärde gången jag sett filmen och ändå blir jag nästan förvånad över hur skruvad den är. Allt är jätteabsurt, från Richard Harris galna överspel till slowmotion-scenen med dubbelexponering där Tarzan slåss med en orm, Bosses bisarra monolog med Tarzan, till scenerna där de tillfångatagits av infödingarna, som måste va något av det bisarraste som någonsin skådats. Sen blir det mer slow motion. Det går verkligen inte att beskriva hur konstig den här filmen är. Den måste upplevas. Måste vara en av de mest fantastiska kalkonfilmer som gjorts. Till och med eftertexterna får en nästan att tappa hakan. Filmen är naturligtvis omöjlig att betygsätta men rekommenderas varmt!
2015-02-16
Detta måste, rent objektivt, vara den sämsta högbudgetfilmen någonsin. Det ryms så mycket obegåvning i den att det skulle räcka till åtta inavlade generationer. Och så Bosse på det... Detta måste vara den optimala Bosse-filmen. Faktum är att hela filmen är som Bosse: ganska snygg men förbannat träig, intetsägande, ospännande och just obegåvad - kort och gott: FEL. Manus, regi, skådespel och i synnerhet klippning håller knappt ens kalkonklass. Filmens höjdpunkter är många. Väldigt många. Men för att nämna några; Tarzan slåss med en orm i slow motion, chimpans nafsar Bosse i tutten, Bosse brottas med Tarzan och en orangutang. Tja, egentligen är Bosse en enda stor höjdpunkt. Mer eller mindre naken bitandes sig själv i underläppen eller i fingrarna. Fan, hon kan inte ens äta en bana sexigt. Kul! (6/15)
2014-12-14
Enda två anledningar som jag kan komma på varför någon skulle vilja se denna film är för kalkonstatusen som den har eller för att se Bo Derek springandes runt topless i stor del av filmen. Sjukast är dock scenen i eftertexterna där Bo Derek rullar runt topless med en orangutang och det ser mer ut som ett våldtäktsförsök från orangutangens sida.
Brouhaha
2010-08-31
En av de bättre Tarzanfilmerna jag har sett. (Har sett denna och den tecknade.) Sture Stenhög säger väl det mesta som behövs säga om filmen. ^^ Bo Derek i diverse olika blöta outfits, väldresserade apor och en episk, 10 minuter lång slow-motion fight mellan Tarzan och en orm!
produr
2010-06-10
sinnesrubbad version av tarzan,såg den på bio dessutom,men den går ju att kolla på men vänta er inte att se en vanlig tarzanversion
MrsSmiths
2010-05-19
Det var nästan befriande när Jehovas knackade på dörren halvvägs in i filmen.
StureStenhög
2010-01-18
Ja jävlar ja. Jag trodde nog jag hade sett det mesta i filmväg, men det här var jag inte riktigt beredd på. Det börjar som en vanlig småseg och halvtaskig rulle, men så fort Tarzan gör entré i filmen så flippar det ur totalt. Att se Tarzan fightas med en fejkboa i slowmotion är en ren fröjd och scenerna mellan honom och Jane måste ju vara så mycket porrfilm utan porr som det kan bli. När sen Jane blir kidnappad av infödingar så blir ju inte porrkänslan direkt mindre och till slut får även orangutangen vara med och kladda på henne. Richard Harris verkar strunta totalt i vad det är för film han är med i och mitt i allt detta går han runt och kör sin helt egna grej. Regissören har dessutom ingen aning om vad han gör och dialogen är minst sagt underlig. Men egentligen tror jag inte att det går att beskriva hur bisarr den här filmen är, man måste se det för att tro det
Bananskurken
2009-11-21
rolig, kul att apan blir svartsjuk i slutet för han vill ligga med bo derek istället för tarzan
corto
2008-08-27
Regissören gör ett uselt jobb, somnande under actionscenerna som aldrig verkar ta slut. Manuset hade väl funkat, skådespelarna är det väl inge egentligt fel på heller. O'Keefe hade varit mer övertygande om hans muslker inte hade varit så uppenbart uppbyggda, utan mer som de i "300", men det hör väl till 80-talet att likna plast. Bo springer runt och visar upp sig samtidigt som hon berättar för sig själv om alllt som händer runt henne. Scenerna med aporna är ju faktiskt lite roliga.