3.5

Tatjana

Valto och Reino ger sig av med bilen. De plockar upp Tatjana och Klaudia efter vägen. Resan går genom ett Finland som inte påverkats av Nokia eller EU utan förblivit urfinskt. Som vanligt levererar Kaurismäki en film utan onödig dialog.

Originaltitel Pidä huivista kiinni, Tatjana
Alternativ titel Hold On to Your Scarf, Tatjana
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Aki Kaurismäki, Sakke Järvenpää
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Matti Pellonpää, Kati Outinen, Kirsi Tykkyläinen, Mato Valtonen

martineden
2016-11-14
*HÖJER FRÅN 4:A TILL 5:A* Jag har nu sett denna lilla pärla fyra eller fem gånger och jag måste medge att det är en av Kaurismäkis bästa. All faller verkligen på plats här och alla regissörens styrkor alternerar i ett dynamiskt samspel. Det som gör filmen till något extra är den absurdism som Kaurismäki använder (CALAMARI UNION, LENINGRAD COWBOYS-filmerna) här utgör en alldeles lagom integrerad del med andra element: tidsskildringen, rock n roll, kärlekshistorien etc. I och med att Kaurismäkis filmer är så subtila och lågmälda tar det ett tag för mig att inse deras verkliga storhet. Mästerverk!!! 5.
martineden
2016-02-20
[rek. 4] Härlig Kaurismäki film!! En roadmovie och kärlekshistoria där kärlekstecknen är så subtila att de typ inte märks. Underbar film och, som någon skriver, märker man en tydlig Kaurismäki-Jarmusch koppling här. Mycket bra!!! 4.
Hypostas
2015-12-14
En av Kaurismäkis bästa filmer, och definitivt den roligaste. Hans unika bildspråk gör sig nästan ännu bättre i svartvitt. En sann mästare och auteur. Jag förstår verkligen att Jim Jarmusch hyllar Kaurismäki då deras stil påminner en del om varandra.
AlbinWesley
2015-10-12
Delvis utomordentligt bra, delvis inte riktigt min kopp te... jag gillar grejen, egentligen, men tycker Kaurismäkis uttryck gör sig bättre i andra sorters berättelser. Men det är aldrig sämre än bra, helheten således mycket bra.
Raimo_1985
2014-06-30
Ännu en härlig och cool Kaurismäki-film. Kul att se efter den mycket deppiga Flickan från tändsticksfabriken.
Rele
2012-08-16
Kaurismäki klarar av konsten att göra bra filmer. Tatjana var inget för mig men jag ger en tra i alla fall.
bubblo
2011-11-26
Det här är nog den mest coola Kurismäkifilmen av dem alla.
Mat1az
2010-05-14
Den här filmen är bara för bra för att vara sann. Alla kan säkert tycka att den är jävligt bra, men jag tror man måste vara från Finland och förstå språket och mentaliteten för att verkligen uppskatta den fullt ut. Alla små detaljer, det drömlika scenariot, tobaken, spriten, kaffet, det tragiskt komiska, musiken, det svartvita fotot, ja allt är mitt i prick här.
Rune2000
2009-11-19
En skön roadmovie som lyckas göra det Wim Wenders "Med Tidens Gång" behövde tre gånger så mycket tid för att genomföra. Sorgligt nog är detta den sista gången vi får se Matti Pellonpää i en Kaurismäki-film. Han var nog den skådespelaren som kännetecknade Aki Kaurismäkis tidiga åren precis som Kati Outinen kännetecknar hans karriär efter det.
Tonti
2009-06-02