3.4

Taxi Teheran

Den iranske filmskaparen Jafar Panahi poserar som taxichaufför i Teheran. Under sin dag i taxibilen möter Panahi flera människor med olika problem.

Originaltitel Taxi
Regissör Jafar Panahi
Manus Jafar Panahi
Genre Komedi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Jafar Panahi

Skapad 2019-11-09 av saggesaliv
I en taxi i Teheran sitter filmregissören Jafar Panahi och kör runt människor och har samtal med dem medan han filmar dem. Denna lilla docufiction är endast 82 minuter lång, men lyckas hitta et...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av AgnesPetter
Då regissören Jafar Panahi sedan december 2010 har förbud av Iranska staten att producera film så har han istället gjort denna påstådda “icke-film” Taxi Teheran. Jafar Panahis filmer utgår o...   Läs mer »

Zebulonm
2021-11-02
En hel del samhällskritik. Systerdottern är rätt skön.
F-M-J
2020-04-11
Som vanligt koncist och underfyndigt när Panahi gör film. Sevärd.
#54
2018-11-20
Förmedlar mycket trots enkla medel.
Albion
2017-01-15
En kul idé med en rejäl skopa charm och glädje mitt i den svidande samhällskritiken. Man blir varm av filmen men också dyster av regimens tuffa censur. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
Raimo_1985
2016-10-11
Mycket bra! Nästan så man tror det är en dokumentär.
AgnesPetter
2016-05-03
Denna "icke-film" är en charmig historia med bra flow, och en riktigt härlig inblick i gatorna av Teheran. Men det som ekar högst när eftertexterna rullar (om endast bildligt talat i just detta fallet) är definitivt filmens budskap, som alltså är Jafars kritik mot iransk filmcensur.
haajen
2016-03-07
Utan tvekan en film med många bottnar både formalistiskt och intellektuellt. För mig blir det dock en film som är mer intressant än direkt bra, ger en fin inblick i samhället samtidigt som den leker med vem som ser/filmar etc. En filmkritikers våta dröm kan jag tänka mig.

2016-01-26
Närvaron och autenticiteten från skådespelarna är total och jag gillar metakänslan/metareferenserna kring just Panahi som regissör. Men materialet är trots allt rätt tunt och begränsande och håller inte riktigt hela vägen för en långfilm.
Bodda
2016-01-07
Oj, vilken resa! Helt otroligt med tanke på att det var amatörskådespelare och såpass liten budget och bara utspelar sig i en taxi. Alla resenärer var så himla sköna, så fort någon lämnade så ville man bara att dom skulle stanna liiiiite längre. Men sen kom det bara fler ännu härligare resenärer i ett perfekt skiftande av högt och lågt tempo. Panahi har för mig innan varit okänd men efter att ha läst hela backstoryn i efterhand så blir det absolut att kolla upp fler av hans filmer! Full pott!
KimEkberg
2016-01-05
gillar ju det enkla, men ibland hade jag önskat att den var lite mer subtil. dessutom tangerar den ju, och med flit, gamla filmer av samma regissör, som redan gjorts och dessutom bättre. men det ska väl uppfattas som nån profetia som slagit in, eller att saker står still fastän bilen rör på sig liksom.