3.6

Taxi till den mörka sidan

Dokumentärfilmen som belyser Bushadministrationens inställning till tortyr genom en obehaglig resa från fängelser i Afghanistan och Irak till Guantanamo.

Originaltitel Taxi to the Dark Side
Regissör Alex Gibney
Manus Alex Gibney
Genre Dokumentär, 2000-tal

2016-01-15
Mycket välgjord dokumentär om någonting viktigt och fruktansvärt men det hela blir ganska tjatigt och jag tycker inte motiv och funktion av all tortyr utforskas tillräckligt för att liksom bli intressant. Den berättar liksom inget nytt. Kanske hade varit annorlunda om jag sett den när den var färsk.
emilstjernholm
2016-01-12
Håller med om att det är något spretigt, även om filmen som sådan är viktig.
Rehn108
2014-08-28
Filmens innehåll är naturligtvis vidrigt, och den har massor av saker som ska in. Massor. Det är lite av ett problem tycker jag. Jag föredrar när man har en tydlig röd tråd, en dramaturgi eller på något annat sätt vet vad som komma skall. Här är det väldigt många snabba klipp och en ny person som ska prata hela tiden. Undrar hur många sekunder varje klipp är i snitt. Jag gissar på 5 sekunder. Det är för stressigt. En bra dokumentär men inget jag skulle ge en Oscar.
myslas
2012-08-25
Oerhört stark dokumentär med fullständigt vidriga bilder av tortyr. Det som imponerar mest med Gibneys film är hur noggrann han varit och inte lämnat ute en enda aspekt som kan användas för att kritisera honom. Och en dokumentär som faktiskt får mig att respektera John McCain en del är förstås värd högsta betyg. Rekommenderas starkt!
dafreakish
2012-02-13
En smutsig och vidrig skildring över vad USAs högsta höns är kapabla till för att nå de mål de vill. Man mår illa och förfäras.
LaDecima
2010-07-21
Jävla USA.
Endymion
2010-02-15
Fantastiskt obehagligt. Alex Gibney har lyckats ruska om och få oss att möta en fruktansvärd sanning. Mycket viktig film. Vill ni gå djupare in på vad som hände i Abu Ghurayb fängelset, kolla in Standard Operating Procedure. U.S.A. --> Det nya romarriket. Må det falla en dag.
Rune2000
2009-12-01
En mycket stark och viktig dokumentär som flera borde se. Alex Gibney har blivit en stor favorit hos mig och jag ser verkligen fram emot "Freakonomics" (2010). Han och Errol Morris är vår tids bästa dokumentärregissörer.
hanuman
2009-10-15
Skulle funka som en propaganda film för Al-Qaeda.. Har aldrig hatat USA så mycket som efter den här dokumentären. Ge mig ett flygplan eller ett schysst dynamitbälte....
Afflicter
2009-09-27
Blir lite väl många upprepningar, men en intressant och uppfriskande allvarlig dokumentär är det. Man kan inte annat än skaka på huvudet åt alla psykologiska tortyrmetoder som används på dessa ställen.