3.5

Taxidermia

Tre berättelser: Farfar, far och son. Surrealism och historiska fakta som tillsammans skapar en burlesk och fascinerande historia sett genom tre generationer i en ungersk familj.

Originaltitel Taxidermia
Regissör György Pálfi
Manus György Pálfi, Zsófia Ruttkay
Genre Drama, Komedi, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Csaba Czene, Gergely Trócsányi, Piroska Molnár, Adél Stanczel, Marc Bischoff, Gábor Máté, Zoltán Koppány, Géza D Hegedüs, Erwin Leder

Noseman2005
2020-04-08
Jag vet inte vad som har hänt med mig, men jag uppskattade faktiskt de lågmälda, lite Kaurosmäki-aktiga sekvenserna bäst, medan de mer "explicita" delarna mest kändes störiga och ditlagda i hopp om att chockera eller äckla. Trodde jag skulle tycka tvärtom. (6/10)
Fiasnutt
2018-07-30
Som ett köttigt kalejdoskop av intryck, som lördagsgodis för alla sinnen (utom aptiten). Fullständigt fantastiskt foto som förde tankarna till Jeunet. Jag har dålig koll på ungerns historia så missade nog många referenser tyvärr. Jag hade ingen aning vad jag kunde förvänta mig (annat än en riktigt rubbad film) och blev positivt överraskad över hur bisarrt rolig den var i all sin groteskhet. Med skräckblandad förtjusning konstaterat jag att detta är en film jag aldrig kommer få bort helt från min näthinna.
Asmorod
2016-06-29
Så makalöst bisarr!
LKfen
2014-06-29
mycket intressant film.
josefrally
2013-03-10
Köttig film. Roy Andersson möter bisarr porr.
Amx
2013-02-06
Jag vet inte om jag såg klart den men det jag såg var oerhört bra. På sina ställen är den extremt snyggt filmad. Sen är den så jävla udda att man inte kan göra annat än att uppskatta de regissörer som vågar att ta sig an de lite uddare ämnena som det faktiskt går att göra bra film av. Ska definitivt se den igen och då lär säkert femman fortfarande finnas kvar.
gruso
2012-12-14
Var för dåligt insatt i Ungerns historia för att uppskatta denna fullt ut. Men visst är den snygg och härligt bisarr.
JimCarrey
2012-12-07
Oerhört vidrig. Imponerande. En rörande skildring av människan under olika politiska system. Slutpartiet är väldigt starkt.
Ilea
2012-11-26
Välgjord naturalism i Honoré de Balzac-anda.
Annliina
2012-08-02
Värdelös skådespel som man knappast kan kalla film. Gav en etta pga att jag skrattade en gång i början av filmen när tuppen hackade på mannens den. Nä, inget för mig.