2.8

Tears of the Sun

En befälhavare leder sin specialstyrka in i djungeln i ett politiskt instabilt Nigeria för att evakuera en amerikansk läkare. Rutinuppdraget blir snart vanskligt när fullt inbördeskrig bryter ut och när läkaren insisterar på att också inkludera 70 flyktingar i räddningen.

Originaltitel Tears of the Sun
Regissör Antoine Fuqua
Manus Patrick Cirillo, Alex Lasker
Genre Action, Drama, Krig, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Bruce Willis, Monica Bellucci, Cole Hauser, Eamonn Walker, Johnny Messner, Nick Chinlund, Charles Ingram, Paul Francis, Chad Smith, Tom Skerritt, Malick Bowens, Awaovieyi Agie, Hadar Busia-Singleton, Ida Onyango, Sammi Rotibi

2018-07-16
Funkar ej för mig...
Starkbröl
2018-04-19
Tönterierna börjar redan efter nio minuter och filmen hämtar sig aldrig riktigt efter det.
GinNTonic
2015-06-01
Börjar rätt så tråkigt men tar sig och blir riktigt spännande till slut.
bisam
2015-04-24
Jag instämmer i Ells kommentar och funderade själv på om det inte skulle leda till en etta. Samtidigt är det fråga om ett actionäventyr som trots allt underhåller - svag tvåa.
2014-11-22
Tycker att det börjar bra men sedan slarvas det bort med alltför känslofullda scener om ära och liknande. Förr gjorde man verkliga och stenhårda filmer om krig men nuförtiden som i denna slänger man in en vacker och sexig skådis som Monica Belucci som springer omkring i djup urringat. Där förloras trovärdigheten och det blir en film man inte minns.
Hypostas
2013-08-29
Hollywood är grymt bra på att göra krigsfilmer. Tänk om man kunde kombinera deras magnifika hantverksskicklighet med lite mer komplexa manus, då ha det kunnat bli riktigt intressant. Tyvärr så är slutet av den här filmen inte alls bra (för mycket stråkar och hjältedyrkan) och det sänker en tidigare i högsta grad aktuell fyra till en, trots allt habil, trea. Mycket snyggt filmad, och välgjorda actionsekvenser.
JohnMcClane
2013-06-30
Sjukt bra film! självklart ska kommunister nu hata denna filmen också!
Ell
2013-02-08
Varken nyanserat, välgjort eller begåvat. Snarare skildrat ur ett "vitt" överordnat maktperspektiv och ännu ett lysande exempel på en "vi" kontra "dem" synvinkel och det erkännande som däri begärs.
the-godfather
2012-10-27
Nja
siggelund
2012-09-30
De väldigt snygga stridsscenerna väger upp det kassa skådespeleriet.