3.3

Ted ? För kärlekens skull

En film om Ted Gärdestad och hans bror Kenneth. Historien handlar om kärleken till musiken och om en stark brodersrelation. En färd genom 70-talets glans och berömmelse till 80-talets dolda period och 90-talets comeback.

Originaltitel Ted ? För kärlekens skull
Alternativ titel Ted ? Show Me Love
Regissör Hannes Holm
Manus Hannes Holm
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Adam Pålsson, Peter Viitanen, Maria Kulle, Johan Hedenberg, Jonas Karlsson, Tove Edfeldt, Hanna Alström, Happy Jankell, Kristoffer Veiersted, Amanda Gylling, Angelina Håkansson, Edvin Bredefeldt, Jonas Bane, Ludvig Lindblom, Jonatan Rodriguez, Sajid Malik

Tatty
2019-05-17
Väldigt fin och intressant film om Ted! Fin musik och sång! Så intressant att följa och se hur han har levt ungefär. Förvånade mig mycket att han annorlunda. Men gillar filmen skarpt!
Christofer
2019-05-10
Jag gillade det här skarpt, inte minst eftersom jag aldrig lyssnat aktivt på Ted och har dålig koll på allt förutom de övergripande allmänt kända detaljerna om hans liv, så det var intressant att få veta saker som jag inte hade en aning om. Snyggt komponerad film på alla sätt tycker jag med en Adam Pålsson i fin form.
Dadpat
2019-01-22
En väldigt plastig och oengagerande film.
karlmats
2018-12-31
En trevlig film som kanske tar sig stora friheter med Teds liv, det vet jag inte så mycket om, men det är lagom blandning feel good och feel bad och Adam Pålsson gör det bra i huvudrollen. Biografi-filmer brukar landa på starka 2or eller svaga 3or och den här är inget undantag. Den här landar dock på övre halvan och når upp till en 3a. Ted verkar ha varit en väldigt speciell person och ännu en artist som dog för tidigt. Vill man veta mer om hans liv kanske det här inte är rätt forum, men som en första inblick för mig som inte kunde nåt så räcker det bra.
2018-12-22
Riktigt ointressant film...
LizzyElisabeth
2018-12-14
Mest för musikens skull. Kände att det fattades många delar av hans liv...
vonadel
2018-11-08
Gillar man Teds musik är det nog svårt att inte gilla denna. Småmysig film. Men, stämmer det att den gjordes utan medgivande från de närmaste? 7/10
asasae
2018-09-30
Charmig film, med små igenkännande finesser som tyder på god research samt skicklighet. Visste en del om Ted, men mycket blev också förvånande. Filmen gör både Ted och hans bror till två hedersamt minnesvärda personer som gett Sverige musik man gärna lyssnar på än idag och som går generation till generation. Hannes bjöd på fin underhållning med hög kvalité, skådespeleriet var också toppen!
aemilius
2018-09-12
En trea mest för att jag är med som studiotekniker i filmen.
jlam
2018-08-04
För oss som har både brodersrelationer och viss ångestproblematik i bagaget kan väl den här vara lite extra gripande, men även utan det ser jag den som den bästa svenska biografin på länge (och som vanligt vill man ha mer detaljer om vad som är sant och inte). Välbalanserad, särskilt på hur mycket utrymme båda bröderna får. Övertygande tidsskildring och utsökt grepp med den återkommande strandscenen.