3.5

Tell Me Who I Am

För 35 år sedan tappade den då 18-årige Alex Lewis sitt minne i en olycka. Det enda han kommer ihåg är hans bror Marcus. Alex litar helt på Marcus som återskapar livet för honom, dock utelämnar Marcus en hel del mörka detaljer. En film om minne, identitet, ansvar och trauma.

Originaltitel Tell Me Who I Am
Regissör Ed Perkins
Genre Drama, Dokumentär, 2010-tal
Skådespelare Andrew Caley, Evan Milton, Luke Mulhurn, Thomas Mulhurn, Kathleen Ray

vonadel
2020-01-31
Kan delvis hålla med föregående skribenter. Det var en lite diffus känsla av att något inte riktigt stod rätt till. Men, sen var det samtidigt en riktigt bra och gripande historia. Det mesta är nog ändå sant, men en del är nog skapat och iscensatt. 7/10
best_jeppe
2020-01-10
Jag tvivlar inte på sanningshalten i något av vad de säger i den här dokumentären. Det är också förjävligt vad de har varit med om. Det jag vänder mig emot och det som drar ned hela filmen för mig är att filmen känns bitvis väldigt artificiell och konstlad. Och själva premisen för filmen gillar jag inte alls då det känns som en cash grab där ett par män vill göra pengar på sitt lidande. För vilken typ av människor väljer att hantera ett trauma på det här sättet? För mig är det helt absurt. En dokumentärfilm med liknande tema angående identitet som är MYCKET bättre är Three Identical Strangers. Den är fantastiskt bra och känns inte alls lika exploitativ för sakens skull utan har faktiskt något intressant att förmedla till allmänheten i stort. Denna film får en 2a.
BarryHero
2020-01-01
Intressant berättelse som jag dock inte vet om jag köper helt och hållet. Hur troligt är det att han glömt allting och alla förutom just sin tvillingbrorsa? Det låter inte helt rimligt. Gripande och otäck historia vilket gav mig mardrömmar under natten.
svältaren
2019-11-25
Vilken enorm historia. Och så värdigt berättad. Oerhört gripande.