3.2

Ten Minutes Older: The Trumpet

Sju episoder av sju regissörer. Kaurismäki visar upp en man i Helsingfors som hämtar upp en kvinna på en restaurang för att gifta sig med henne och ta med henne till Sibiriens oljefält. Herzog tar oss ut till Amazonas djungler där en av de sista indianstammarna har "av-primitiviserats". Lee visar upp en intressant sida av rösträkningen i Florida i det senaste presidentvalet.

Originaltitel Ten Minutes Older: The Trumpet
Regissör Chen Kaige, Jim Jarmusch, Wim Wenders, Werner Herzog, Aki Kaurismäki, Víctor Erice, Spike Lee
Manus Wim Wenders, Werner Herzog, Aki Kaurismäki, Zhang Tan, Jim Jarmusch, Víctor Erice
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Markku Peltola, Kati Outinen, Ana Sofia Liaño, Pelayo Suarez, Chloë Sevigny, Charles Esten, Amber Tamblyn, Feng Yuanzheng, Geng Le, Li Qiang

#54
2018-07-22
Vissa delar är riktigt intressanta.
RaketPojken
2014-07-10
Gillade bäst kaurismäkis och wenders film, jarmusch och herzog var okej. Sämst var Erice eller vad han hette.
AlbinWesley
2014-03-14
Inga riktigt höga toppar och inga djupa dalar, en rätt så jämn antologifilm. Bra.
Petterror
2014-01-30
Wim Wenders var helt fantastisk! Musiken, cinematografin med dom vackra färgerna, ojojoj!!

2013-01-06
Även om Jarmuschs episod var den som uppmärksammade mig om filmen så är Kaiges episod den riktiga kioskvältaren, den har allt och lite till som jag vill se i en kortfilm. Spike Lees är dock urtråkig.
Fredzon_M
2012-05-12
Werner & Wim var bäst. Annars blev jag sugen på att se nåt av Kaige och Erice. Deras filmer var också fina. Resten sådär.
vieekk
2010-11-29
Sju kortfilmer. Sju regissörer. Fem nationaliteter. Tio minuter vardera. Mysig musik. Dogs Have No Hell - Aki Kaurismäki om finnar: 3/5 Lifeline - Víctor Erice om bäbisar: 1/5 Ten Thousand Years Older - Werner Herzog om vildar: 4/5 Int. Trailer. Night. - Jim Jarmusch om aktriser: 2/5 Twelve Miles to Trona - Wim Wenders om vuxenkakor: 4/5 We Wuz Robbed - Spike Lee om politik: 1/5 100 Flowers Hidden Deep - Chen Kaige om flyttfirmor: 4/5 Jag såg filmen för Jim Jarmusch, men Kaurismäki, Herzog, Wenders och Kaige imponerade mest. Nu har man alltså lite nytt att välja och vraka bland. 3+/5
MrsSmiths
2008-10-31
Stora förväntningar men tyvärr inget speciellt. Vissa delar är givetvis bättre än andra.
vamstad
2008-09-21
Kaurismäki bjuder på tio minuter finskt svårmod, Spike Lee gör en politiskt kortfilm, Jarmusch kör en svartvit sak med en kvinna som röker och Herzog är tillbaka i regnskogen. Hela laget spelar sina traditionella positioner och de gör det väl. Ingen kan klaga på resultatet men det finns en del att säga om det lite väl förutsägbara genomförandet.

2008-07-02
endast sett erices