3.1

Tenet

I en skuggvärld av spionage på hög internationell nivå är ordet Tenet det enda redskap en agent har för att rädda mänskligheten. Hans mål utvecklas under det att uppdraget utförs. Bortom tiden. Inte tidsresor. Inversion.

Originaltitel Tenet
Regissör Christopher Nolan
Manus Christopher Nolan
Genre Action, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Dimple Kapadia, Michael Caine, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Clémence Poésy, Himesh Patel, Denzil Smith, Martin Donovan (II), Fiona Dourif, Andrew Howard, Anthony Molinari, Jack Cutmore-Scott, Jurij Kolokolnikov, Rich Ceraulo Ko, Jonathan Camp, Wes Chatham, Laurie Shepherd, Jeremy Theobald, Sean Avery, John Orantes, Matthew Marsden, Juhan Ulfsak, Josh Stewart (röst)

2021-01-23
Börjar som en schyst action-rulle, men övergår till en rätt så korkad klyschfest, och då har vi inte ens kommit en tredjedel in i filmen. Och där någonstans slår det över. Pinsam dialog, klent skådespel (Washington imponerar verkligen inte), långsökta twister, krystade nödlösningar, superdum story och bara dåligtdåligtdåligt - alltså Michael Bay-klass. En film som kan förstöra en hel kväll. (3/15)
Björkman
2021-01-20
Framför allt en snygg film med flertalet bra skådespelarinsatser (inte minst Washington och Debicki). Störst minus för att man inte ges några större chanser att reflektera över det som sker. Allt går i en rasande takt och även om man hänger med i handlingen tillräckligt så blir det lite småtröttande att sitta helfokuserat merparten av filmens 150 minuter. Grundstoryn är intressant och inget jag kan klaga på. Summa summarum är detta en klart stabil och spännande film, men den hade mått bra av lite mer dynamik i tempot. Mycket stark trea.
Snah
2021-01-24
I ett genomsnittstempo på 160 BPM raskas filmen igenom i ett rörigt och delvis oförståeligt pekoral vari underrättelseagenter kan allt om fysik och kemi, samt löser de stora filosofiska och vetenskapliga gåtorna ögonblickligen. Klara Memento-vibbar som inte på långt når till dess höjder. Besviken.
finkan
2021-01-15
Den var bra men för rörig. Skulle nog behöva se den en gång till
HerrNenne
2021-01-06
En rörig film, förstås. Man vill bli mer imponerad av premissen än man faktiskt blir, för det är svårt att få en överblick där man liksom slås av hur man använder den här mekaniken. Istället blir det bara rörigt och lite random baklängeseffekter. Plus dock: Washington som protagonisten är så cool man kan bli. Pattinson är fantastiskt likeable. Filmhantverket är extremt tekniskt kompetent. Men saknar hjärta, och filmens dragplåster är mest rörigt.
Lanix
2021-01-05
Jag trodde inte Nolan kunde göra en sån här dålig film. En svag 2a. Det krävs lite mer för att jag ska ge en film 1a. Alla hans andra filmer har varit starka 3or-5or. Action är väl ok, men själva grundidén blir ganska ointressant ju längre filmen går tycker jag. Om de lyckats ställa om världen till bakåt runt halva filmen hade kanske resten blivit intressant.
Zok
2021-01-02
Den har sina bra stunder och i grunden rätt underhållande. Men något saknas för att jag ska bli helt övertygad och att den ska hamna i toppen av Nolans filmer. Tenet kräver fokus för att hänga med i svängarna. vilket många andra har påtalat tidigare. Förstår heller inte varför vissa delar av ljudet ska vara så påträngande så att det blir störande. Ibland fick jag även lite Bondvibbar men med en mer komplicerad och komplex historia såklart.
fridenpaden
2021-01-02
Härlig Nolan-film som kräver att man sitter på helspänn hela tiden för att hänga med i svängarna. Okej, det är inte en tidsresefilm - det är inversion! - men såsom en tidsresefilm så kräver även denna en uppbyggnad som tar sin tid; när protagonisten sedan inverterar så bygger handlingen på den första delen av filmen och det är då man får förklaringen på alla konstiga händelser. Är svag för sådan berättelsestruktur. Men det finns förstås svagheter. Främsta svagheten är att allt går så jäkla snabbt i början. Man hänger inte med Washingtons letande, hoppandes från karaktär till karaktär. Jag förstår att det tar tid att nästla sig in i Tenet och att det finns många mellanhänder men hur nödvändig var t ex Michael Caines karaktär egentligen för historien? Kändes mer som en kul grej att han var med. Kanske om Tenet var en miniserie och historien var utdragen till 6-8 timmar så kunde karaktärerna få en bakgrund, känslor, orsak - nu slafsas det med första timmens handling för att allt ska hinna berättas inom ett vettig tidsram. Största besvikelsen är nog att Hans Zimmer var upptagen och vi nu fick en annan ljudmatta på filmen. Det har klagats på den, t ex att man inte hör vad som sägs. Musiken är inte lika smidig som en Zimmer-score. Musiken är bombastisk när de bara går runt och pratar med varandra. Det gör till och med ont i öronen på vissa ställen och då är det inte ens en actionscen. Stabil fyra trots problemen.
best_jeppe
2021-01-01
Till min stora förvåning så gillade jag inte den här filmen så mycket. Jag brukar gilla Nolans filmer men i detta fall så föll det platt. Det hela beror nog på att ett alldeles för stort fokus ligger på konceptet som filmen omger. Även om jag är otroligt imponerad av det tekniska arbetet och logistiken runt själva filmskapandet så är filmen i sig, baserat på sina egna meriter, lite sisådär. Jag blir aldrig engagerad i karaktärerna och inte ens filmen är engagerad i karaktärerna. Det finns ingen att bry sig om direkt utan saker bara händer. Och tempot är även initialt väldigt högt så filmen andas aldrig riktigt vilket gör att det är svårt att komma in i den. "Pusslet" som filmen erbjuder är ganska underhållande men det är nog det enda som engagerade mig i denna film. Svag 3a.
ellisario
2020-12-31
Så onödigt komplicerat. Håller med tidigare recensenter om att det är en film man får huvudvärk av. Snygg på sina ställen men överskuggas av att det är svårt att fatta vad den handlar om. Inception var också komplicerad men mycket snyggare utförd i både manus och skådespeleri.