3.3

Tenet

I en skuggvärld av spionage på hög internationell nivå är ordet Tenet det enda redskap en agent har för att rädda mänskligheten. Hans mål utvecklas under det att uppdraget utförs. Bortom tiden. Inte tidsresor. Inversion.

Originaltitel Tenet
Regissör Christopher Nolan
Manus Christopher Nolan
Genre Action, Science Fiction
Skådespelare John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Dimple Kapadia, Michael Caine, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Clémence Poésy, Himesh Patel, Denzil Smith, Martin Donovan (II), Fiona Dourif, Andrew Howard, Anthony Molinari, Jack Cutmore-Scott, Jurij Kolokolnikov, Rich Ceraulo Ko, Jonathan Camp, Wes Chatham, Laurie Shepherd, Jeremy Theobald, Sean Avery, John Orantes, Matthew Marsden, Juhan Ulfsak, Josh Stewart (röst)

Andreas_
2020-10-25
Som actionfilm så är jag oerhört besviken, som sci-fi film så är denna helt okej, men trots att betyget då faller mer som helt okej, så är jag är jag besviken på Nolan, för han kan bättre än så här, är ett stort fan av hans filmer då jag verkligen älskar dom flesta och har gett toppbetyg till alla hans filmer utom möjligtvis Dunkirk. Hade dock skyhöga förväntningar pga att det just är en ny Nolan film och trailern såg oerhört bra ut men actionscenerna är bland det tråkigaste jag sett i filmväg, action är verkligen inte Nolans gebit och då återlämnas det smarta och all finess som han brukar briljera med, men inte här, förstod hela filmen utan problem och allt blir glasklart i slutet men vägen dit är rent av tråkig, aldrig spännande, aldrig riktigt intressant och oerhört tråkiga karaktärer som man inte bryr sig ett dugg om, tycker att både Pattinson och nya stjärnskottet john David Washington är bra skådisar men ingen av dom känns rätt i denna, dom känns helt malplacerade i en sådan här film tyvärr och ingen av dom gör någon briljant insats med sina roller, så detta får jag tyvärr klassa som mediokert från både skådisar och framförallt en sådan bra regissör som Nolan egentligen är, vad hände undrar jag, nej detta kommer jag ha glömt bort inom ett år, medan hans övriga filmer har lyckats etsa sig fast i bakhuvudet som bland det bästa man sett, kanske att man behöver se om denna film en gång till för att uppskatta den, men tråkigt om det ska behöva vara så, har aldrig behövt se om en Nolan film för att uppskatta den men någon gång ska väl vara den första för allting, betyget blir ändå en stark 3:a trots denna lite negativa kommentar, kan inte rekommendera att slösa tid och pengar på bio iallafall, för detta är inget som måste upplevas på bio som man fick tron om.
Suzolid
2020-10-04
En fräsch actionfilm med några tankenötter på köpet!
Jompalompier
2020-09-27
Otroligt snygg och ett väldigt imponerande hantverk! Maffiga actionscener som förtjänar att ses på bio (helst Imax om möjligt). Bra soundtrack som hela tiden håller en på edge. Storymässigt finns det mer att önska. Varifrån uppstår hans plötsliga förälskelse och behov i att behöva rädda henne? Bland annat.
Commandante
2020-09-20
En simpel film som låtsas vara invecklad. Storyn är löjlig och blir aldrig avslutad, medan alla dialoger till största delen består av fåniga oneliners där det låter som om skådisarna inte ens stod i samma rum.
JD
2020-09-07
I Terminator-filmerna restes det i tiden på nolltid för att förhindra ett ögonblick då världen skulle dömas till döden av kärnvapen. Här är tidsresan en tidsödande process för att undvika en långsam död, med klimatkatastrofen som yttersta bakgrund.
Ful_fisk
2020-09-06
Ja, här har vi en riktigt blandad påse! Hantverket är både väldigt välsvarvat och tämligen slarvigt på samma gång. Mer specifikt så är actionbitarna väldigt eleganta och spännande, men dramat känns bara ihophafsat och genomstressat för att komma fram till ovannämnda actionsekvenser. Man fick en lagom tillräcklig uppfattning av vad som pågick i drama-scenerna för att hänga med, men aldrig tillräckligt för att verkligen komma in i storyn och karaktärerna och exakt vad deras planer och motivationer är. Plötsligt flyger de bara till Oslo eller Tallin eller Ryssland eller vart fan som helst och ska göra något avancerat som dock kommer vara spännande och häftigt att beskåda. John David Washington var lysande i BlackKklansman, men här känns han mer som en ganska tom och karisma-befriad one-liner-hjälte. Kenneth Branagh skulle aldrig lämnat Shakespeare, han är väldigt tråkig som den mest enkelspåriga och överspelade serietidningsskurk man kan tänka sig. Istället är det svenskarna som topplevererar, ty både Hoyte van Hoytemas foto och Ludvig Göranssons musik (minus den urusla eftertextlåten, givetvis) är mycket, mycket stiligt, och det var en stark upplevelse att se i Malmö Royals maffiga salong. Nolan har gjort en James Bond-Inception och tar oss runt världen i ett maffigt actionspektakel, men jag tror knappast detta är filmen vi kommer komma ihåg honom för. Förnyar han sig inte bortom detta kan det nog snarare vara början på hans fall. Allt som allt ganska svår att betygsätta, men jag kan inte påstå att jag inte blev underhållen ändå. Det blir en trea, helt enkelt!
karlmats
2020-09-06
Kanske Nolans mest Nolaniga rulle hittills. Efter att ha sett den på bio är det enda jag är helt säker på det faktum att det kommer att komma ett South Park-avsnitt om detta. Utöver det var jag väldigt förvirrad, lite som en Inception på crack och känslan var nog ändå att Nolan hade dragit manuset ur röven och att de coola scenerna kunde avlösa varandra var viktigare än att det skulle hänga ihop. Eftersom det var otroligt mycket exposition kunde man ju ändå hänga med på grundstoryn men det var många frågetecken som jag så här i efterhand ändå tror att det finns en bra förklaring till. Men helhetsupplevelsen dras helt klart ner av att det är svårt att bry sig om nån av karaktärerna när man inte fattar hur allt hänger ihop. Samtidigt så är det väldigt snyggt och jag vill gilla det här då jag gillar Nolan och hans tidigare verk. Jag velar men landar i en kompromiss och sätter en svag 3a. En omtitt kan nog leda både till höjning, sänkning och ett oförändrat betyg. Innan en sådan ska jag dock läsa på och vara förberedd på att lösa pusslet i realtid. Kul dock att se hur långt Pattinson har kommit sen Twilight.
sven_usling
2020-08-31
Helt ok, lite småtråkig ibland men överlag väldigt underhållande. Jag tycker inte att konceptet funkade fullt ut men en kul idé. Dock så är musiken under eftertexterna genomusel.
PeterTheW
2020-08-30
SVAG trea. Tekniskt sett är detta en av de coolaste filmer jag sett, men i övrigt lämnas jävligt mycket att önska. Nolan väver in komplicerat tänkande i en filmidé som i grunden inte alls är särskilt intressant och Branagh's skurk Sator är så förbaskat tråkig.
santiago
2020-08-29
Första timmen är svårt att hänga med i men sen faller pusselbitarna på plats.