3.1

Tenet

I en skuggvärld av spionage på hög internationell nivå är ordet Tenet det enda redskap en agent har för att rädda mänskligheten. Hans mål utvecklas under det att uppdraget utförs. Bortom tiden. Inte tidsresor. Inversion.

Originaltitel Tenet
Regissör Christopher Nolan
Manus Christopher Nolan
Genre Action, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Dimple Kapadia, Michael Caine, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Clémence Poésy, Himesh Patel, Denzil Smith, Martin Donovan (II), Fiona Dourif, Andrew Howard, Anthony Molinari, Jack Cutmore-Scott, Jurij Kolokolnikov, Rich Ceraulo Ko, Jonathan Camp, Wes Chatham, Laurie Shepherd, Jeremy Theobald, Sean Avery, John Orantes, Matthew Marsden, Juhan Ulfsak, Josh Stewart (röst)

ilgoga
2021-07-23
Snyggt och det finns en stabil actionthriller där någonstans men Nolan är i vanlig ordning för kär i sin egen intelligens (eller vad man vill kalla det) och begraver filmen i överkomplicerat nonsens (inte att idéerna i sig själva är nonsens såklart, men i detta sammanhang blir det det tyvärr).
Roswall
2021-07-21
Som en spännande 90-talsaction kombinerat med mattekluringar. Det är snyggt, lite spännande och lite töntigt.
bauster
2021-07-11
Genomusel.
2021-07-03
Man börjar känna igen Nolans stil och känsla för det visuella, och även i Tenet lyckas han mycket bra med den biten. Av storyn och alla svängar tycker jag de gjorde allt onödigt komplicerat - nästan så att den skulle kompliceras bara för att. Det är dock en stabil, snygg och hyfsad spännande action.
quelnightmare
2021-06-11
Christopher Nolan gör återigen sitt tankeväckande manus till en invecklad, visuell och mental fest med Tenet. På tiden.
Hengman
2021-05-06
Trist dum-action kombinerat med ofattbart hokuspokus. Dåligt, fånigt.
Doddedronten
2021-05-04
!!mliftikS
RichardEk
2021-04-25
En film som imponerar mer än är en konventionell filmupplevelse, lite som ett gesällprov i gestaltningen av teoretisk fysik. Men vi har en dialog som är lite för forcerad och käck för att passa med filmens tema, och rollbesättningen skulle jag inte säga är optimal. Filmen är vidare intressant för man kan se den på tre nivåer: som actionfilm utan större ambition att förstå allt, som en actionfilm med ambitionen att förstå hur allt som händer i filmen hänger ihop (alla de ledtrådar man oundvikligen missar vid första genomtittningen) samt utifrån samma teoretiska fysiktema som bygger upp hela filmen.
StureStenhög
2021-04-14
Här accepterade jag på ett tidigt stadium att jag inte skulle hänga med i alla detaljer och koncentrerade mig helt på att följa de stora dragen. Det gick helt okej. Men även om jag långt ifrån fattade allt, så får man verkligen känslan att Nolan har tänkt igenom det här och gjort allt han kan för att allt ska vara så trovärdigt, logiskt och förankrat i existerande teorier som möjligt. I en del actionsekvenser tappar jag intresset lite, och ibland drar det mot det fåniga, men på det stora hela blir det ändå en underhållande resa med en del kreativa svängar. Lill-Denzel är sevärd i huvudrollen, och Branagh spelar en rolig skurk som lyckas ta begreppet missunnsamhet till en helt ny nivå. Vi ska nog vara glada över att vi åtminstone har en regissör som har uppnått en så pass stark ställning i filmvärlden att han gång på gång kan få loss megabudgetar till att göra i princip vad han vill. Det leder inte alltid till fantastiska filmer, men det är alltid kul att se vad han försöker sig på
mammene
2021-04-13
Här gick det undan värre, så efter ett tag var det bara att släppa att man skulle hänga med i svängarna. Det blev komiskt till slut, även om det egentligen var mycket allvarligt med en sådan missunnsam människa, som Branagh spelade. Roligt var det i alla fall att se John David Washington, han hade en skön och avslappnad stil.