3.5

Terje Vigen

Stumfilm. Victor Sjöström i rollen som bitter sjöman med hämnd i sinnet i Ibsen-filmatisering.

Originaltitel Terje Vigen
Alternativ titel A Man There Was
Regissör Victor Sjöström
Manus Gustaf Molander, Victor Sjöström
Genre Stumfilm, Drama, 10-tal
Skådespelare Victor Sjöström, Edith Erastoff, Bergliot Husberg, August Falck

Ful_fisk
2018-07-10
Omtitt i lite piggare dager. Väldigt vackert havsfoto och härligt poetisk med texterna och allt. Inget av de stora stumfilmsmästerverken, men väl värd att se!

2017-06-04
En av de sämre stumfilmerna jag sett.
#54
2017-02-05
Visning 32 av 33 jag ser på Göteborg Film Festival. Fantastiskt fint att få se denna ackompanjerad av Matti Bye Ensemble.
2016-07-17
Väldigt skickligt filmat och bra skådespelare men i övrigt föll den mig inte i smaken. Svag 3:a.
Jämte
2015-06-24
En helt okej film. Hade förväntat mig någonting betydligt sämre men blev positivt överraskad. Inget mästerverk eller så men knappast en dålig film. Sjöström äger!
Ful_fisk
2014-12-22
Hygglig tidig stumfilm av Victor Sjöström, mycket tack vare de vackra bilderna. Det var svårt att hänga med i de poetiska (och norska) textrutorna, vilket låg filmen i last lite grann. Men visst är det ett gediget hantverk.
Battle
2012-06-20
har svårt för sepia! och den galne professor-blicken sjöström lägger till med i tid och otid. han ser mordisk ut till och med när han stoppar sitt barns hand i munnen (normalt? jag är ingen förälder). som någon annan skrev förekommer det alldeles för få roddbåtsjakter i film, sjukt snyggt filmat. vad annars? omöjligt att se på en 100-åring på samma sätt som en nyfödd, lika svårt att sätta betyg. en del scener griper, andra inte. ganska mediokert, imponerande med tanke på de medel som fanns att tillgå, men har man sett körkarlen innan terje blir det inte så imponerande i slutändan i alla fall.
jssfrk
2012-01-16
Ibsen och Sjöström borde blir bättre ihop än så här, men det tar sig inte. Håller både Ingeborg Holm och Berg-Ejvind högre än den här.
Albion
2011-10-31
Visst är det väldigt trevligt att beskåda en ung Victor Sjöström från sina glansdagar. Som film räknat får man förstås beundra tidens hantverk men filmen når väl inga högre höjder och har väl egentligen inte så mycket att berätta. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
Jorgandr
2011-09-04
Snyggt, kärnfullt och gripande. Dessutom för sin tid fantastiskt skådespel av Sjöström, som visar sina känslor utan det tidstypiska överspelet. Lider ju lite av att den rörliga kameran ännu knappt var uppfunnen, och vissa textrutor är lite för texttunga på grund av att de velat få med mer än nödvändigt av det ursprungliga poemet, men annars inte mycket att gnälla om. Tvärtom.