3.2

Testament of Youth

Vera är en självständig kvinna som trotsar familjens och samhällets fördomar när hon börjar studera vid Oxford. När första världskriget bryter ut reser Vera till Frankrike för att anmäla sig som sjuksköterska. Där hon får uppleva krigets fasor på nära håll.

Originaltitel Testament of Youth
Regissör James Kent
Manus Juliette Towhidi
Genre Biografi, 2010-tal, Drama, Krig
Skådespelare Alicia Vikander, Kit Harington, Taron Egerton, Colin Morgan, Dominic West, Emily Watson, Hayley Atwell, Joanna Scanlan, Jonathan Bailey, Alexandra Roach, Miranda Richardson, Anna Chancellor, Niamh Cusack, Jenn Murray, Amanda Fairbank-Hynes, Charlotte Hope

Skapad 2015-04-13 av Albion1
Testament of Youth är en sann tragisk kärlekshistoria skildrad mot bakgrund av första världskriget. Filmen är baserad på den första delen av Vera Brittains extremt framgångsrika bok och hur ho...   Läs mer »

Frankish
2019-06-14
En mycket svag fyra. Det känns tydligt att vi befinner oss i välskrivna memoarer. Övergången till film blir lite platt, allt är så jävla vackert. Jag saknar kontraster för att allt det vackra och alla de extrema känslostormarna ska få lite luft. Jag tror onekligen att jag hade uppskattat boken mera. För den som gillar en "stark" berättelse där allting är lite tillrättalagt, tror jag det här är en perfekt film.
abnormal
2017-11-19
Ångest- och gråtfest. Var beredd. Men totalt sevärd.
Rele
2017-09-11
En gripande och vacker biografi. Aiicia Vikander är en duktig skådespelerska. Jag ger en fyra.
ViolaIngeborg
2016-03-07
Verkligen gripande och hjärtskärande. Konstigt att det inte snackats mer om den här filmen!
mammene
2015-12-22
Mycket bra tidsskildring och kontraster, och visar verkligen på krigets påträngande i människors liv, ingen blir helt befriad, alla drabbas på ett eller annat sätt. Just det att man inte riktigt förstår dess fasor förrän man hamnar där. Vikander är en naturbegåvning så henne vill man verkligen se mer av.
StureStenhög
2015-12-20
Första världskriget känns lite underrepresenterat på film, åtminstone jämfört med andra världskriget, det är synd då det är en intressant konflikt och en intressant tid. Det är också just tidskänslan som den här filmen lyckas väldigt bra med, inte bara rent visuellt i form av tidsdetaljer osv, utan även i själva atmosfären där man verkligen känner hur kriget smyger sig på och förändrar hela stämningen. Jag drogs med och var hela tiden fullt engagerad i denna tidsresa. Vidare är Alicia Vikander alldeles utmärkt, det börjar man väl nästan bli van vid redan. Det blir gärna lite för generiskt dock, det kommer man inte riktigt ifrån, men det är en film som förtjänar mer uppmärksamhet än vad den har fått. Stark trea
ulpe01
2015-10-06
Alicia är verkligen bra och betyget kunde blivit högre om storyn engagerat mig lite mer. Vackert men lite tunt.
haajen
2015-10-04
Vackert foto o Vikander är ok men i övrigt är det här snustorrt och totalt oengagerande. Harington ska nog hålla sig till Westeros.
okidoki
2015-09-05
Bättre kan det väl inte göras.
myslas
2015-08-21
Ännu en film där Alicia Vikander överglänser alla andra. Skulle bli förvånad om hon inte får en roll som ger åtminstone en nominering till en Oscar inom en nära framtid. Filmen i sig är kanske inte något som kommer att fastna i minnet någon längre tid men ett fint hantverk. Svag trea.