2.7

Thale

Thale är baserad på folktrons Huldra. Enligt myten är det ett väsen som gestaltar sig som en vacker kvinna som bor djupt inne i skogen och sägs förföra män. Hon nynnar en vacker sång och lurar dem djupt in i skogen för att aldrig återvända.

Originaltitel Thale
Regissör Aleksander Nordaas
Manus Aleksander Nordaas
Genre 2010-tal, Fantasy, Mysterium, Thriller
Skådespelare Silje Reinåmo, Jon Sigve Skard, Erlend Nervold, Morten Andresen, Sunniva Lien, Roland Åstrand (röst)

bnw
2018-02-01
Riktigt stabil rulle.
pufred
2014-12-31
Jag gillar sagor på skandinavisk folklore. Mer sånt. Det här var en lågbudgetproduktion , och jag är ganska imponerad över A.Nordaas bedrift att skrapa ihop denna film. De 3 huvudkaraktärerna gör bra ifrån sig. Den har en mystik över sig, på ett sätt jag inte väntat mig. Tyvärr håller den inte fullt ut, men en eloge för besväret.

2014-08-05
Välgjord men dålig film enligt mig! Svag 2a i betyg!
Djason
2014-07-30
Gillar norsk film, är ljusår före Sverige i kvalité. Denna film är en riktigt vacker lågbudgetfilm. Hon som spelar Thale: Silje Reinåmo är bedårande att titta på. Visst är animationerna mediokra men det kan man ha överseende med när filmen annars är så vacker. Filmen vinner också mycket på att den inte är så lång. Filmen går i samma anda som den briljanta Trolljägaren.
smichael
2014-07-30
Kan hålla med om att datoranimationerna är i överkant och förstör atmosfären som annars är ganska fin. Imponerande av Nordås att han i princip har gjort allting själv!
AlbinWesley
2014-07-30
Eloge för försöket, att på egen hand skriva, regissera, fota och klippa en närmast budgetlös långfilm kräver engagemang, minst sagt. Synd bara att den är så trist.

2014-03-23
Begynte skikkelig dårlig men tok seg mot slutten. +2
joakimfischer
2013-07-08
Inte helt ointressant film men kändes samtidigt rätt meningslös
Jonatanh
2013-06-11
Egensinnig och välgjord, speciellt med tanke på att budgeten var 40 000:-. Delar av den är riktigt suggestiva och snygga medan andra partier känns sega, trots den korta längden. Som alltid är dataanimationerna både överflödiga och fruktansvärt dåliga vilket slår hål på illusionen som i övrigt byggs upp väl. Sevärd men inte minnesvärd.
TheHorrorfan
2013-05-05
Trodde att den skulle vara rätt så tråkig, men den hade sina stunder och den var väldigt speciell. Stark 3a.