2.8

Sockerfilmen

Upphovsmannen Damon Gameau utför ett experiment. Inför att han ska bli far vill han lära sig vad socker gör med kroppen. Bästa sätt tänker han då måste vara att börja äta socker, från att helt ha undvikt det i sin tidigare diet.

Originaltitel That Sugar Film
Regissör Damon Gameau
Manus Damon Gameau
Genre Dokumentär, 2010-tal

yrkeschaufföre
2018-07-30
Jag har sett den här minst två gånger men tydligen inte betygsatt å kommenterat, det är verkligen konstigt. Filmen verkar vara lite dåligt genomtänkt, typ -Det här verkar kul, vi gör nått på det. Mest intressant var Mountain dew -inslaget.
Step1
2017-10-28
Viktigt budskap. Sämre paketerat, men det har gått en hel del tanke bakom projektet som märks i framställningen och i resultatet.
DYV
2017-08-15
Innehållsmässigt är det klart relevant och givande, men den tillagda humor och den ofta överdrivna grafiken gör att dokumentären inte blir så vass och träffsäker som den kunde vara. Filmen borde tagit upp sötningsmedel i större utsträckning och dess roll som ersättare i många fall. Sen även det självklara om vi människor också är ansvariga för att veta vad vi stoppar i oss, självkritik är ett måste för att ge trovärdighet. Sen hade det varit intressant med att hypotetiskt laborera med alternativa åtgärdsplaner som tex sockerskatt på produkter eller statlig reglering av sockerhalt.
InzZzomnia
2017-08-08
Som många andra redan nämnt, delarna med försök till humor drar ner helheten.
Christofer
2017-08-01
Budskapet är jag med på till 100%. Däremot var det kanske inte den mest spännande dokumentären jag sett.
hasse-mate
2016-04-04
Intressant men mittenpartiet och "sketcherna" drar tyvärr ner helhetsintrycket. stark ++
Hogman
2016-03-07
Mycket bra information och en del intressanta inslag, tex om drickandet av Mountain Dew i USA. Men, irriterande sk "roliga inslag" som tar ner det seriösa och inte är det minsta roliga.
CD
2016-02-27
Den mest vinklade dockumentären jag någonsin sett, sjukt dålig.
Dutch
2015-08-11
Va fan är socker farligt???
marinbiologare
2015-08-11
Jag tycker det är en aktuell dokumentär, visserligen är den vinklad som en annan kommentar, men med tanke på vad vi faktiskt stoppar i oss och vad människan i grunden är ämnad att äta, vilket inte är processad mat och socker i massvis, med massa kemikalier, så tycker jag överlag filmen är nyttig att se ur den aspekten. animationerna tyckte jag var roliga, gör det lättare att smälta för en bredare publik i olika åldrar vilket jag kan tro är lite av syftet med dem. Och fetma och barnfetma är ett aktuellt problem idag och är ett växande problem.