2.7

The 33

Verklighetsbaserat drama om det uppmärksammade gruvraset i Chile, där 33 arbetare satt fast i gruvan på 600 meters djup i 69 dagar.

Originaltitel The 33
Alternativ titel Los 33
Regissör Patricia Riggen
Manus Mikko Alanne, Craig Borten, Michael Thomas
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Juliette Binoche, Gabriel Byrne, Antonio Banderas, Lou Diamond Phillips, James Brolin, Rodrigo Santoro, Bob Gunton, Jacob Vargas, Oscar Nuñez, Kate del Castillo, Adriana Barraza, Mario Casas, Tenoch Huerta, Cote De Pablo, Naomi Scott, Juan Pablo Raba

C12
2018-03-10
Här hade jag nog väntat mig mycket mer. Det blev en väldigt intetsägande historia.
jonbo
2018-01-12
Slutet är ju i sin verklighetsbasering stark, men hela vägen upp dit är det en formulär 1A film som inte engagerar särskilt mycket.
Robkiller
2017-12-09
Verklighetsbaserat drama i en gruva. Fungerar väl hyfsat, mest tack vare Banderas.
Tatty
2017-01-22
Ganska bra och spännande film.
StureStenhög
2016-03-28
Ja, det här skulle ju bli film förr eller senare förstås, och det är väl i sin ordning. Det är en intressant historia, och det faktum att man inte sjabblar bort den totalt gör att det här åtminstone kändes sevärt. Men tyvärr är det alldeles för mycket Hollywood där de sedvanliga punkterna ska betas av. Det blir osämja, livsbejakande tal och tilltrasslade familjerelationer. Allt känns det betydligt mer pliktskyldigt än övertygande. Det känns helt enkelt aldrig som att det är riktiga människor vi beskådar, och det är lite extra synd i och med att de är baserade på just riktiga människor. Inte heller infaller sig den där klaustrofobiska känslan som man vill ha i en sådan här film. Sympatisk skådespelarensemble dock, även om ingen av dem gör sin karriärs roll direkt. Trots mitt gnäll är tvåan ganska stark, det är inte katastrofalt, men det borde varit bättre
mammene
2016-03-27
Har precis sett "Room" och sedan denna på det, två filmer om instängda människor, ingen jämförelse annars. Här kände jag en obehaglig känsla redan när de åkte in i gruvan, den miljön ger mig kalla kårar. Alltid intressant att skildra människors beteende när det blir allvar och det behövs tydligen alltid en som leder flocken, som här. Här blandades det hej vilt med spänning och humor, kanske lite uppfiffat för publiken, men jag kände verkligen för de här människorna. Det man funderar efter den här filmen är hur det gick för gubbarna efteråt, gick de någonsin ner i en gruva igen?Hade de något val?
Zebulonm
2016-03-25
Gilla den o att de e en sann historia gör väl att man tycker den e bättre än den kanske är....
BigQ
2016-02-18
En bra story! Men det är knappt värt en trea. Så klyschigt amerikanskt framfört så man nästan får kväljningar.
Borrman
2016-02-13
Diggade den. En del klyschor men i det stora hela en fantastisk berättelse och en otrolig prestation.
ilw
2016-02-05
Fånig och full av klichéer, dåligt skådespeleri, dåligt manus.