3.2

The Ninth Legion

1988. Sovjetunionen befinner sig i krig i Afganistan. Några unga män rekryteras till den sovjetiska armén för att sedan skickas till striderna.

Originaltitel 9 rota
Alternativ titel 9:e kompaniet, The 9th Company, 9th Legion
Regissör Fjodor Bondartjuk
Manus Jurij Korotkov
Genre Action, Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Aleksej Tjadov, Artiom Michalkov, Ivan Kokorin, Fjodor Bondartjuk, Michail Jevlanov

Harford
2015-04-23
Lite som en rysk "Plutonen" (1986) men med sämre regi och skådespeleri men med bättre och våldsammare actionscener. Bygger på en verklig händelse i Afganistan. Svenskar verkar ha lite svårt att förstå den ryska kulturen och traditionen med våld och förtryck av underlydande, men är nog ganska nära sanningen många gånger. Med bättre skådespelare hade den kunnat bli riktigt bra.
Bompa
2015-01-17
Film med problem. Ena sekunden svårt rysk med poetiska tal om livet och ödet osv. nästa sekund eldstrider med folk stående framför skydd och skjutandes från höften. Mycket vodka. Pennalism. Visst fanns där bra scener men det finns inget som riktigt binder scenerna samman. Känns uppstyltat och är inte någon film som försöker ge en realistisk bild.
Podpolkovnik
2014-04-21
Välproducerad men oengagerande. Glorifierar inte de hjältemodiga sovjetiska soldaternas insats mot världsimperialismen tillräckligt mycket.
foppa99
2013-11-23
Intressant me ett ryskt perspektiv, men det räcker inte för allt e verkligen uselt
Makta
2013-01-20
Kassa skådisar halvtaskiga effekter och en film som inte var långt ifrån att tappa mitt intresse helt.. Lät bra på papper men den är en av de sämre krigsfilmerna jag har sett de senaste 10 åren.
Docklands
2012-09-06
"Oklart budskap" var ett bra sätt att beskriva den på. Men snyggt och underhållande var det. .
mars
2012-02-26
Intressant att se krigsfilm ur ett ryskt perspektiv. Väldigt svajig och oklart budskap.
Supernaut
2012-01-31
Historiskt kreativ men snygg film om unga Sovjetiska soldater i Afghanistan.
Jocke_eriksson
2012-01-16
Helt klart godkänd film. Kul att för omväxling skull se en krigsfilm där inte alla pratar engelska. Ryssarna har producerat många bra filmer genom åren, och även fast jag inte har sett just så många ryska krigsfilmer, så var den här en av de bättre. Den bästa delen av filmen är helt klart när handlingen förflyttas från rekryteringslägret till Afghanistan. Den första delen känns faktiskt ganska medioker medan den senare delen som utspelar sig i Afghanistan är mer genomtänkt och välgjord. En klar 3a

2011-09-23
Väldigt ojämn men väl värd att ses.