3.1

Fasanjägarna

År 1994 hittas två unga tvillingar brutalt mördade i en sommarstuga. Flera ledtrådar pekar i riktning mot en grupp unga överklass-studenter från en närliggande internatskola, men ärendet avslutas när en lokal outsider visar sig vara skyldig och döms för morden. När ärendet hamnar på Carl Mörcks skrivbord 20 år senare, inser han snart att något är fruktansvärt fel.

Originaltitel Fasandræberne
Alternativ titel The Absent One
Regissör Mikkel Nørgaard
Manus Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg
Genre Thriller, Kriminalare, Drama, 2010-tal
Skådespelare Fares Fares, Nikolaj Lie Kaas, Søren Pilmark, David Dencik, Beate Bille, Pilou Asbæk, Morten Kirkskov, Sarah-Sofie Boussnina, Marco Ilsø, Danica Curcic, Johanne Louise Schmidt, Nikolaj Groth, Adam Ild Rohweder, Peter Christoffersen

Djason
2019-09-30
En mörk thriller som är helt ok men jag håller nog de andra tre filmerna i serien hittills som ett strå vassare. Svag 3:a.
Bozze80
2019-08-17
Efter den fantastiska första delen (Kvinnan i rummet) i serien så hade jag höga förväntningar på den här, och jag blev inte besviken! Snyggt filmad i mörker och regn, intressant historia, bra skådespelare (förutom Fares), och den bygger upp spänningen på ett mycket bra sätt filmen igenom. Tycker också att tillbakablickarna och nutid vävs ihop på ett mycket bättre sätt än vad det ibland kan göras. Dock kan man ju fundera på varför de har valt svenska skådespelare till vissa roller...
celec
2019-07-21
Filmen bygger upp en historia som den inte lyckas knyta ihop i slutet.
ninamichaela
2018-07-13
Förutsägbar
RustyFilm
2017-12-01
Trodde nog att den här skulle va den idealiska Jussi Adler-Olsen deckaren att filmatisera (fick för mig det när jag läste boken). Men när jag sett alla de tre delarna som hittills filmatiserats (1an Kvinnan i rummet ,3an Flaskpost från P och den här 2an Fasanjägarna) så tycker jag det här är den minst lyckade av de tre filmerna. Vi får väl se hur det blir med 4an Journal 64 som lär komma nästa år.
Nalland
2016-11-13
Danmark! Visar åter att detta med film är ert område och ni slår övriga Norden med hästlängder. En till synes ordinär kriminalare i sin början utvecklar sig varefter till en angelägen berättelse som spänner brett. Om hur moral, upprättelse, tro på det rätta eller hämndlysthet kan få var människa att trotsa allt obehag. Filmens sista del höjer hela upplevelsen flera dimensioner på ett imponerande sätt när momentumet infaller, spänner och spelar över olika känslospröten hos mig vilket ofta är element för att utgöra en riktigt bra film. Nära toppbetyg.
Rele
2016-11-06
En svag dansk thriller som omväxling. Jag ger en tvåa.
Razzel
2016-11-06
Även Danmark kan producera medelmåttiga thrillers.
Rift
2016-11-06
Kvinnan i rummet var hyfsad, en tvåa. Fasanjägarna var som vilken Wallander eller Beck som helst, tvåan här är väldigt svag.
jan_bos
2016-08-26
Tar ut svängarna mer än svenska motsvarigheter (Beck/Wallander). Karaktärerna är tyvärr lite gråa, inte alls lika färgstarka som i böckerna.