The Act of Killing

Under 60-talet mördades hundratusentals människor av armén och dödspatrullerna i Indonesien. Joshua Oppenheimer har besökt ett par av mördarna och tillsammans gör de en resa bakåt i tiden i form av fiktiva scener där förövarna, spelande både offer och förövare, återskapar deras grymma brott.

Originaltitel The Act of Killing
Regissör Joshua Oppenheimer (II), Christine Cynn
Genre Dokumentär, 2010-tal

Skapad 2019-12-10 av jotnan
The Act of Killing är inte en dokumentärfilm om det som hände på sextiotalet i Indonesien. Om den fruktansvärda utrensningen av miljontals kommunister, intellektuella och kineser. Det är en doku...   Läs mer »

DIProgan
2018-01-15
Man vill inte tycka om den här, verkligen inte någonstans men det är så hjärnskrynklande i sin groteskhet att man börjar undra om man levt på månen hela livet.
Qhunden
2015-12-28
Plågsamt stark dokumentär med ett synnerligen kraftfullt slut. Inte på något sätt det bästa jag sett produktionsmässigt men inte likt något jag sett förut. Svårt att ta in att det faktiskt är på riktigt. Deras personligheter är som groteska karikatyrer, först i kön ner i helvetet.
Solidus
2015-09-03
Absurd och mycket stark dokumentär. Joshua Oppenheimer bjuder in oss på ett personligt porträtt av Anwar Congo och hans vänner, som är fulla av högmod. Det är en historia som är så sjuk och vidrig att jag som tittare mår illa. Jag kan bara säga till er som inte har sett "The Act of Killing" att se den eftersom det är en av de bästa dokumentärfilmer jag har sett. Var beredd på att bli berörd.
Noseman2005
2015-08-16
Jösses! En film som lämnar spår. 8/10
psyche_delic
2015-08-14
Det är såhär vi hade haft det nu om nazisterna hade vunnit andra världskriget.
Myllo
2015-08-12
Fy f-n. Det är en skam för mänskligheten att dessa bestialiska mördare kan gå omkring straffria och skratta åt sina offer och dessutom ses som hjältar av högt uppsatta, t ex vicepresidenten.
Roarer
2015-08-07
Vet inte riktigt vad jag ska göra med mig själv efter att ha sett den här.
#54
2015-05-11
Den här filmen lär ge mig mardrömmar ett bra tag framöver.
foppa99
2015-04-05
En del är tydligen komplett galna
engwall
2015-02-24
Min själ blir matt. Vafan är människor egentligen? Tyngsta filmen jag sett.