3.7

The Aerial

En slags hyllning till stumfilmen. En vintrig storstad, år xxx, och någon har stulit invånarnas röster. Elakingen Mr. TV har monopoliserat ord och bild och folket försörjs med hans egenproducerade TV-mat. Han utnyttjar en vacker sångerska, den enda (tror de) med rösten kvar, för att m.h.a. en hypnotiseringsmaskin förslava folket ytterligare. Där kommer den heroiska protagonisten och hans familj in i bilden.

Originaltitel La Antena
Regissör Esteban Sapir
Manus Esteban Sapir
Genre Drama, Fantasy, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Alejandro Urdapilleta, Valeria Bertuccelli, Julieta Cardinali, Rafael Ferro, Raúl Hochman, Ricardo Merkin, Gustavo Pastorini, Carlos Piñeiro, Florencia Raggi

Skapad 2019-12-21 av Mat1az
Jag måste börja med att säga att det här är den mest originella filmen jag sett sedan De förlorade barnens stad. Argentinaren Esteban Sapirs surrealistiska tribut till den svartvita stumfilmen ...   Läs mer »

pufred
2020-08-16
Jag älskar den expressionistiska stumfilmsestetiken, som känns stundtals lite serietidningsartad. Mycket kreativt och lekfullt med undertexter, musik och ljud till, samt scenografin. Idén och det visuella är riktigt intressant. Tyvärr tycker jag den står och stampar lite ibland, och vad var meningen med rysspropagandan? Kanske egentligen en 3:a men det jag kommer komma ihåg är estetiken, lekfullheten och originaliteten och kärleken till film som medium. Så 4:a.
Ehrmann
2013-07-03
Kul idé, men som det aldrig blir något bra av. Typisk story á la Hollywood, kärnfamiljen försvaras, skurken heter totalitarism (nazism, kommunism), hoppet om frälsning ligger i davidsstjärnan. Extremt platt film som på grund av den bristande storyn förlitar sig alltför tungt på specialeffekterna som hopas på varandra, om och om igen, tills det bara blir en tröttsam sörja av det hela. På något banalt sätt är filmen en slags stumfilmshyllning, men det skulle nog vara mer passande att kalla den för stumfilmsparodi.
JimCarrey
2013-03-29
Fantasifull och bitvis magisk neostummis. Tycker det var kul att man kunde klara den utan text med sin gamla gymnasiespanska också hihi 3-
DrT
2012-09-24
Snygg och med många fina homager till stumfilmen, men historien var alldeles för seg och tråkig.
Taliah
2012-09-24
Jävligt snygg och fantasirik, men jag fastnar aldrig riktigt i storyn. Tror att det är för att den står å stampar lite för länge under vissa partier. Lite för övertydlig symbolik också.
Hargulaf
2012-04-12
œv bœv.
jonas79
2012-04-12
Den var fin men lite tråkig. Övertydlig symbolik förtärde känslan lite.
Mat1az
2008-06-05
Det här måste vara den mest originella filmen jag sett sen City of the Lost Children. Vilken värld, vilken historia och vilka helt fantastiska karaktärer! Det tar ett tag att smälta en film som den här och i första anblick kan den kännas aningen utdragen. Men efter att man har fått tänka igenom och bearbetat allting så kommer man slutligen att förstå hur otrolig den här filmen är. Det här är mästerverk för sig.
mabj
2008-02-01
Och sicken MUSIK!!!
gusc
2008-01-29
fantastiskt berättad. något tjatig stil - långsam och svagt engagemang i mitten - men mycket mycket fin tanke.. lekfullt och vackert kryddat med kritik mot pseudo-tänkande och konsumtionshetsen.