2.6

The American

Amerikanen Jack är en slipad lönnmördare. När Jack plötsligt blir upptäckt i Sverige meddelar han sin kontaktperson Larry att nästa uppdrag blir hans sista. Det tar honom till en liten pittoresk stad på den italienska landsbygden, där han håller låg profil och för en gångs skull kan njuta av lugnet. Hans uppdragsgivare, en belgisk kvinna vid namn Mathilde, dyker dock snart upp i stan med en beställning, att tillverka ett vapen. Helt oväntat träffar Jack en präst, Fader Benedetto, som han öppnar sig för och han inleder en romans med den italienska kvinnan Clara. Men med garden nere utmanar Jack ödet?

Originaltitel The American
Regissör Anton Corbijn
Manus Rowan Joffe, Martin Booth
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare George Clooney, Violante Placido, Thekla Reuten, Paolo Bonacelli, Johan Leysen, Irina Björklund, Filippo Timi, Lars Hjelm, Giorgio Gobbi, Silvana Bosi, Guido Palliggiano, Samuel Vauramo, Antonio Rampino, Björn Granath

Skapad 2019-11-10 av TimBuckley
Anton Corbijn, som vanligen refereras till den uppsjö av stilbildande musikvideos, fotografier och scenbyggen han skapat och gjort sig ett namn med genom åren cementerar i och med \"The American\" s...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av johansk8
Control, om rockbandet Joy Division, var filmad i svartvitt. När Anton Corbijn, som är stillbildsfotograf i grunden, nu gör en färgfilm blir det extremt åt andra hållet. Det är överväldigande...   Läs mer »

PaulKeres
2017-07-04
En två enbart för fotot.
2015-07-15
George Clooney kör bil, äter på restaurang, gökar med horor, är på picknick och så går det runt i en tråkig cirkel. Vackra landskap och vackra kvinnor hjälper föga i den trögaste filmen jag sett på länge.
jakeblues
2015-01-05
Man sitter bara och väntar på när det ska hända något, en segare och tråkigare film får man leta efter.
Rele
2014-07-10
Den här Clooney filmen är inte bra. Jag ger en svag tvåa.

2014-06-04
Trög och allmänt tråkig. Ettan är rätt nära måste jag tillstå.
Gigi1943
2014-05-12
Så himla dålig var den inte och visst var det ett fint foto. Och slutet var det bästa )jag gillar ju den här typen av slut, som mina vänner nog har konstaterat. Nöjer mig med detta omdöme.
WillyV
2014-05-03
Lite seg, men inte helt utan förtjänster. Spänningsmomenten, Clooney och estetiken fungerar och lex booby och bush är en viktig del av trean.
kakbakarn
2014-01-14
Man förstår att Corbijn är fotograf i första hand, och inte regissör. Saker som dynamik och tempo behärskar han inte särskilt väl, och filmen vill vara mycket viktigare än den egentligen är. Försöker den kompensera för alla dumma actionfilmer Hollywood gett oss genom att vara tämligen steril och händelsefattig? En sorts anti-action-actionfilm. Vem vet. MEN filmen är väldigt vacker att titta på och har en behaglig atmosfär om man är på det humöret, så en ytterst svag trea kan jag väl ändå hosta upp.
sawa
2013-09-15
Otroligt trist, fattar inte riktigt poängen med att göra en sådan här film.
Grillo
2013-07-30
Känns verkligen som en bok som blivit film. Tyckte tyvärr det var alltför lite karaktärsutveckling av sidofigurerna, antagligen just av det skälet. Blev förutsägbar mot slutet också. Gillar dock verkligen miljöerna och att den ändå låter sig ta sin tid med huvudpersonens historia.