3.5

Engelen

När Leas pappa dör blir hennes mamma tillsammans med sin exman Ole. Efter en tid blir misshandel och alkohol ett vanligt inslag i familjelivet och Lea börjar att missbruka droger för att stå ut. När Lea senare blir mamma till Sonja väljer hon att lämna bort henne för att Sonja inte ska råka ut för samma försummelse som hon själv och för att själv kunna bli av med sitt missbruk.

Originaltitel Engelen
Alternativ titel The Angel
Regissör Margreth Olin
Manus Margreth Olin
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Maria Bonnevie, Gunilla Röör, Antti Reini, Benjamin Helstad, Milla Mykløen, Helene Michaelsen, Emil Nikolai Stang, Börje Ahlstedt, Jon Schau, Snorre Bergersen, Chantelle Eggum Michels, Anneke Von der Lippe, Håkon Ramstad, Margreth Olin (röst)

2014-12-26
Från liten flicka i trasigt hem till fullfjättrad heroinist enligt mall 1A, men det är inte det som sänker filmen. Ett tragiskt livsöde bland många liknande tragiska livsöden tål att berättas om igen och igen. Det är inte heller skådespelarensemblen som sänker filmen. Gunilla Röör gör sitt livs roll, Bonnevie överraskar och Antti Reini (som förvisso inte når upp till Il Capitano-klass) är riktigt bra. Det som istället stör mig är dels den brutna kronologin, vilken mest får filmen att kännas felklippt, dels det gigantiska hoppet från familjelycka till heroinmissbruk. Det känns som att cirka tjugo minuters film kom bort på klippbordet. Vidare så tappar jag intresset för Lea (Bonnevie) och hade hellre sett att fokus hade legat på hennes mamma (Röör). Sammantaget en gripande och välspelad historia berättad på ett billigt och onödigt rörigt sätt. Jag kände snarare tristess än "klump i magen", vilket inte är något vidare vackert utlåtande. (6+/15)
SUKOF
2014-02-27
Mörk och genialisk. Fint soundtrack också.
Ful_fisk
2013-09-25
Helt otroligt stark och vacker norsk film med ett par sjukt gripande scener. Margreth Olin skulle först ha gjort en dokumentär om en barndomsvän i heroinmissbruk, men det blev för personligt så projektet lades ner. Flera år senare gjorde hon denna spelfilm baserad på historien istället. Resultatet är den bästa film hon gjort. Ett storverk.
Challenin
2012-09-30
Deppigt värre...

2012-01-11
kolsvart.
Volbeat
2011-12-19
En sorlig film med trovärdiga skådisar i. Maria B som spelar huvudrollen gör en fantastisk roll som narkotika beroende tjej, man lider verkligen med henne, en bra film absolut.
elzplz
2011-12-10
fantastisk skådespel, sjukt snyggt foto, berörande och deppig som fan.
Netza
2011-10-12
Oerhört stark film.
Starlette
2011-09-22
Hmm, denna var alldeles för tragisk för att jag skulle gilla den. Men skådespelarna är bra, och rekommenderas till den som vill hålla sig undan droger.
larox
2011-08-21
Mycket bra film, Maria B är helt suverän i huvudrollen. Berör långt in i hjärteroten. Realistisk och tankeväckande. Rekommenderas varmt.