3.2

The Animatrix

Samlingsvolym med animerade kortfilmer på temat Matrix. Består av följande segment: Matriculated, The Final Flight of the Osiris, Program, World Record, The Second Renaissance Part 1 & 2, Beyond, Kid's Story samt A Detective Story. De olika delarna är mellan 6 och 16 minuter långa.

Originaltitel The Animatrix
Regissör Yoshiaki Kawajiri, Shinichirô Watanabe, Peter Chung, Takeshi Koike, Mahiro Maeda, Kôji Morimoto, Andy Jones (II)
Manus Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Genre Animerad, Science Fiction, Action, Anime, Drama, 2000-tal
Skådespelare Clayton Watson (röst), Hedy Burress (röst), Melinda Clarke (röst), Dane A Davis (röst), John DeMita (röst), John Di Maggio (röst), Bette Ford (röst), Carrie-Anne Moss (röst), Keanu Reeves (röst), James Arnold Taylor (röst), Victor Williams (röst)

Skapad 2019-11-21 av Loomis
Glöm att ”Matrix”- trilogin bara är film, det är oändligt mycket mer än så. Lägg också till det senaste tillskottet ”Animatrix” som är nio stycken kortfilmer, som visar hur allt började ...   Läs mer »

2018-03-05
Gäsp!!
2017-10-22
SweFilmOnly
2016-07-13
Tycker den här Matrix-franchén har blivit till en propagandaföreteelse som missbrukats och används av vissa extremistgrupper och av folk som saknar förmågan att skilja verklighet från fantasi.
AlbinWesley
2015-10-07
Vissa av filmerna har verkligen sanslöst snygg estetik, som helhet ger de en bra stämning och känsla samtidigt som de berikar Matrix-mytologin. Det hade väl dock krävts en genomgående högre nivå på berättelserna för att verkligen nå sin potential.
Hypostas
2013-11-24
Riktigt bra faktiskt. Stark trea.
ziferN
2013-10-01
Det var riktigt många år sedan jag såg denna senast och vad jag kom ihåg är att jag inte blev särskilt imponerad, men tyckte heller inte att den var dålig. Utan för det mesta endast helt ok, dock så är jag i princip allergisk mot anime så det kan bidra till att jag inte gillade den så mycket.
RichardEk
2013-07-27
Deleuzeiska ingångar in i Matrix, som fungerar rätt bra. Kortfilmerna berör förvisso olika mycket men det är oundvikligt. Det är snyggt, det är anime, och det finns en lagom dos omvänd techno-orientalism närvarande (techno-occidentism?). Den japanska populärkulturen är bättre på 'urban-futurism' än den anglosaxiska.
Zarquon
2013-06-21
Varierande bra, givetvis, men mycket är riktigt bra. Vinner på att varje del är så pass olik i både visuell stil och berättande. Second Renaissance står ut som den allra bästa, men missa inte den grymt snygga, serietidningsliknande Program eller den utflippat experimentella Matriculated.

2012-10-10
Den här filmen påminner om en annan film som heter nåt annat typ the terminatrix. Bra ändå. Särskilt när det rinner människoblod. Verkligt men ändå inte.
Joniboy
2012-07-03
Hade helst betygsatt varje kortfilm för sig, så sammanställningen får väl närmast bli ett försök. De flesta delar är ytterst välanimerade, särskilt ”Beyond” vars animationer av Kôji Morimoto påminner en hel del om FLCL. Mest fängslande är nog ”The Second Renaissance” och ”Kid’s Story”, den senare med oerhört stilfull animering av Kazuto Nakazawa, bl.a. karaktärsanimatören bakom Samurai Champloo och den animéinspirerade sekvensen i Kill Bill, som här även står för den härliga filmklassiska stämningen i ”A Detective Story”. Den sista kändes däremot mest som amerikaniserade barnprogram på Cartoon Network (med lite indirekt glorifiering av LSD-trippar?). Helheten visar ändå på att Matrix-universumet väl kan ämna sig för nyskapande utarbetning och fanfiction av hög potential som här helt klart överträffar de mindre bra uppföljarna Reloaded och Revolutions. Stark 4:a